Annonsørene vil bruke mest penger på internett innen 2015, spår reklameekspert. Foto: Birgit Dannenberg

Nettet størst om tre år

Ekspert spår at internett vil passere dagspressen som største reklamekanal.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

På tirsdag presenterer Institutet för reklam och mediestatistik (IRM) fram de endelige reklametallene for 2011. Men allerede under torsdagens presentasjon av opplagstallene ga daglig leder Magnus Anshelm noen spådommer og tall.

– Størst innen 2015

Han tror nemlig at internett passerer dagspressen, og blir den største reklamekanalen, innen 2015.

– Rundt 2014 eller 2015 kommer antakeligvis reklame på internett til å omsette for mer enn dagspressen. I dag har internett 22,7 prosent av reklamemarkedet mens dagspressen har 30,6 prosent, sa Anshelm under opplagspresentasjonen.

Internett passerte allerede i 2009 TV målt i reklamekroner.

– TV vokser også, men internett vokser mer.

I Sverige ble internett den største reklamekanalen for første gang i fjerde kvartal i fjor og liggere dermed an til å bli den største kanalen allerede i år.

Verdenstopp

Anshelm sa også at Norge ligger i verdenstoppen av hvor mye penger annonsørene bruker på reklame per innbygger.

Det er bare Australia som ligger over Norge på det samlede reklamemarkedet, og Østerrike ligger over oss innenfor dagspressemarkedet. På de digitale annonsekronene har Norge allerede topp-plassen.

Riksaviser tilbake

Ifølge tallene Anshelm la fram hadde lokalavisene i fjor en omsetning på 2,5 milliarder kroner. Det er en tilbakegang på én prosent fra året før.

Reklameomsetning i riksavisene gikk tilbake 2,6 prosent fra 2010 i fjor til 892 millioner kroner. Storbyaviser økte med 0,8 prosent til en omsetning på knapt 2,48 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS