Dramatisk for riksavisene

Svak økning totalt for bransjen, men de riksdekkende papiravisene tapte mer enn hver tredje annonsekrone i fjor.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebyråforeningen er klar med desembertallene, og dermed statistikken for annonseomsetningen for fjoråret.

– Akkumulert for 2014 viser Mediebarometeret en omsetning på 9,14 milliarder, mot 8,98 milliarder i 2013. Det gir en økning på 1,7 prosent, forteller daglig leder Tonje Gjerstad.

[factbox:1-left]

Dramatisk fall

Utviklingen for de største papiravisene her i landet er langt fra lystelig, skal vi tro de ferske tallene. Ifølge statistikken falt netto annonseomsetning dramatisk i 2014. Reklameinntektene til riksavisene, det vil si VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Dagsavisen, Nationen, Vårt Land, Finansavisen, Morgenbladet og Klassekampen, ble redusert fra 572,7 millioner kroner i 2013 til 368,9 millioner i fjor.

Det er et fall på hele 35,6 prosent. Det er mer enn dobbelt så mye som kategorien dagspresse samlet (ned 17,3 prosent til 1,2 milliarder kroner i 2014). 

Styrkeforholdet mellom riksaviser og region- og lokalaviser ligger uforandret på 30/70. Den samlede markedsandelen for dagspresse har gått fra 16,6 prosent i 2013 til 13,5 prosent i fjor.

– Ikke så ille

Om en knapp måned presenterer Schibsted sine regnskapstall for 2014. Da vil også annonseomsetningen for landets to største aviser, Aftenposten og VG, bli kjent. Ifølge publisher Torry Pedersen er ikke VGs omsetning lik tallene mediebyråene opererer med.

– Annonseomsetningen på print faller i VG som i andre papirpublikasjoner. Men for VGs del er fallet ikke i den størrelsesorden som du beskriver. Vi er i den gode situasjonen at våre samlede annonseinntekter ikke faller, sier Pedersen til Journalisten.

Fagpressen opplevde også et betydelig annonsefall på 25 prosent, fra 54,2 til 40,7 millioner kroner. Fagbladene er dermed den andre store taperen i statistikken. Markedsandelen deres falt fra 0,6 til 0,4 prosent i fjor. Kategorien ukepresse og magasiner sliter også, med en nedgang i netto annonseomsetning på 10,0 prosent, mens radio kunne glede seg over en vekst på 4,2 prosent i sin netto reklameomsetning.

Nettet øker mest

Internett er nok en gang den mest framgangsrike mediesektoren når det gjelder annonseomsetning. Nettpublikasjonene omsatte samlet for 2,4 milliarder kroner, opp fra 1,8 milliarder året før. Det vil si en økning på pene 29,8 prosent.

Det er spesielt inntektene til mobilutgavene og web-tv som skyter i været, med en vekst gjennom året på henholdsvis 84,3 og 91,5 prosent.

Kategorien internett har dermed styrket sin markedsandel fra 20,6 til 26,2 prosent.

TV er størst

Netto fakturert omsetning for tv, som er den største kategorien når det gjelder reklameomsetning i norske medier, endte på 3,4 milliarder kroner i 2014. Det er fram 2,4 prosent fra 3,3 milliarder kroner året før. Markedsandelen gjennom året er 37,3 prosent, opp 0,2 prosentpoeng målt mot 2013.

Powered by Labrador CMS