VG øker +-prisen

Prisjusteringer fra 11 til 40 prosent for ukeskunder. PDF-versjonen opp 35 prosent fra 1. februar.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Med 52.000 betalende brukere er VGs digitalutgave VG+ nummer åtte på lista over de ti største avisene i Norge, foran Fædrelandsvennen og Morgenbladet. Mens andre store mediehus beholder prisen på sine digitalabonnement, må kunder som kjøper ukes- eller månedsabonnement på VG+ etter 1. februar ut med betydelig høyere beløp enn i dag. Det samme gjelder for digitalt PDF-abonnement på VGs papirutgave.

[factbox:1-left]

Viser til Apple

Journalisten.no har tilgang til informasjon fra VGs kundeservice der det blant annet heter: “Årsaken til prisøkningen er kort sagt at iTunes har økt sine priser, og dermed har vi også gjort det.”

Prisene på alle abonnemensvariantene knyttet til VG+ øker kraftig, til tross for at kun to av ti VG+-abonnement tegnes via Apples nettbutikk iTunes. Resten selges gjennom Schibsteds eget betalingssystem SPiD (Schibsted Payment ID).

Apple har satt prisene sine i Norge opp etter nyttår, men ikke på langt nær så mye som prisøkningen på VG-produktene i iTunes. Apples mobiltelefoner, nettbrett og Mac-produkter her i landet koster nå fra 12 til 17 prosent mer enn før årsskiftet. Ifølge ITavisen bekreftet Apple at prisendringen var relatert til svekket kronekurs mot dollar, men hadde ingen øvrige kommentarer.

Faksimile fra VGs servicesider.

Bestemt i fjor høst

– VG skylder ikke på Apple. Det budskapet som gjengis fra vår kundeavdeling er ikke korrekt, presiserer redaksjonssjef Espen Olsen Langfeldt. Han forteller at det er snakk om prisjusteringer som VG uansett hadde planlagt å gjennomføre, uavhengig av Apples beslutning.

– Så det er VG selv som har fastsatt nivået på prisøkningene?

– Ja, dette tar vi ansvar for. Når det gjelder økningen på 40 prosent, så er det for én av abonnemenstkategoriene i iTunes. Den gjelder ikke for det store flertall av VG+-abonnentene, sier Langfeldt.

Langfeldt viser til at prisene for abonnement på VG+ har stått stille siden sommeren 2011 – med unntak av enkelte kampanjeperioder.

– I fjor høst gjennomførte vi derfor en prisanalyse og besluttet deretter å øke prisene på alle abonnementstyper – både i SPiD og iTunes, sier Langfeldt til Journalisten.

[quote:1-right]

Han opplyser at 80 prosent av dagens VG+-abonnement er i kjøpt gjennom SPiD – resten i iTunes for Apples mobiltelefoner og nettbrett. Mobil- og brettappene for Android er koplet til SPiD. Nå innføres graderte priser for SPiD- og iTunes-abonnement på VG+. Det innebærer at VG lokker iTunes-abonnentene sine over til rimeligere abonnement via SPiD.

“Bytter du til abonnement i SPiD, unngår du den høye prisøkningen”, heter det hos VGs kundeservice.

“Mindre prisøkning”

VG gjennomfører etter egen beskrivelse “en mindre prisøkning” for VG+ også i SPiD-systemet. Det er en betegnelse som nok kan være gjenstand for diskusjon:

* Et ukesabonnement på VG+ gjennom SPiD settes opp fra 35 til 39 kroner (11,4 prosent dyrere), mens iTunes-prisen blir 49 kroner. Det er opp 40 prosent.

* Månedsabonnemet vil fra 1. februar øke fra 56 til 65 kroner i SPiD (16,1 prosent dyrere). Gjennom iTunes blir prisen 79 kroner, som er 41,1 prosent dyrere.

* Årsprisen for VG+ gjennom iTunes øker med 9 prosent til 649 kroner, mens årsabonnement gjennom SPiD ligger fast på 595 kroner.

De som slår til og kjøper abonnement på VG+ gjennom SPiD før 1. februar beholder nåværende priser i 12 måneder.

[quote:3-left]

I dag tilbyr VG nettbasert PDF-abonnement på papiravisa kun gjennom iTunes. Prisen blir økt fra 199 til 269 kroner fra 1. februar, det vil si med hele 35,2 prosent.

– Av tekniske årsaker har vi inntil nå kun tilbudt eavis-løsninger i iTunes, men vi arbeider nå for å få et webbasert tilbud også for SPiD-kunder. Interessen for vår nåværende eavis-løsning gjennom iTunes er beskjeden. Det er heller ikke et forretningsområde vi har satset på – vi vil i første rekke formidle vårt betalte innhold på de digitale kanalers premisser, ikke på papirets premisser. Men eavis kan være nyttig for å hjelpe folk på vei i den digitale overgangen, sier Langfeldt.

Beholder samme pris

Stikkprøver til et par andre Schibsted-aviser, Aftenposten og Stavanger Aftenblad, viser at de ikke har planer om å røre prisen for sine digitale abonnement. Begge viderefører samme pris på månedsabonnement som i fjor, 199 kroner.

[quote:2-right]

Langfeldt forteller at VG bestemte de nye prisene – og prisstrategien - i november.

– Prisøkningen gjelder kun nye abonnenter. Våre trofaste abonnenter rammes inntil videre ikke av økningen. Tidlig i januar ble vi så varslet av Apple at de ville foreta en justering av prisene sine i App Store for alle sine norske kunder. Det ville ført til en noe høyere pris, men likevel ikke så mye som vi opprinnelig hadde planlagt å øke prisen med.

30 prosent til Apple

– Men hvorfor øker prisene på VG+ så kraftig utenfor iTunes-systemet?

– Prisøkningen er beskjeden. Årsaken til økningen på 9 kroner i måneden er som sagt at prisene har stått stille siden juni 2011. At man for 2 kroner og noen øre dagen får tilgang på alt av VGs premiumjournalistikk hvor som helst og når som helst kan heller ikke sies å være ublu i 2015. Og som påpekt vil vi ha en rimeligere løsning gjennom SPiD enn i iTunes.

Langfeldt viser til at Apple skal ha 30 prosent av omsetningen i App Store. Samtidig er det Apple som overtar kundeforholdet til VG+-abonnentene dersom de kjøper abonnementet sitt gjennom App Store. Kjøper de abonnementet gjennom SPiD, så er det VG som håndterer kontakten med abonnementene. Samtidig går heller ikke 30 prosent av abonnementsinntektene til Apple. 

Han understreker at iTunes fortsatt vil være en viktig salgskanal for VG+.

– I takt med gammel salgstradisjon i VG er vi opptatt av å ha så mange utsalgssteder som mulig, også digitalt.

Powered by Labrador CMS