Gunnar Stavrum. Foto: Birgit Dannenberg

Solid hestekur for Nettavisen

Har kuttet 60 millioner kroner og like mange årsverk. Eierne vurderer å fylle opp ledig plass med andre digitalmedier i A-pressen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter det Journalisten.no erfarer er A-pressen i ferd med å legge konkrete planer for å samlokalisere sine digitale virksomheter i Oslo. Blant dem finner vi datterselskapene Mediehuset Nettavisen, Avisenes Nyhetsbyrå og Zett.no.

A-pressen ga nylig ansvaret for alle sine digitale virksomheter til konserndirektør Stig W. Seljeseth, som er i ferd med å lede et omfattende tilpasningsprogram for disse virksomhetene.

– Vi har fokus på å forbedre det vi allerede eier av digitale medier, og dette er i ferd med å gi resultater, sa konsernsjef Even Nordstrøm da han fredag presenterte A-pressens regnskap for første kvartal.

Fra 113 til 54

Mediehuset Nettavisen har nedbemannet fra 113 til 54 årsverk siden april i fjor, inkludert løpende permitteringer. Altså mer enn en halvering. Selskapet har totalt kuttet kostnader fra 130 til 70 millioner kroner. Et resultat av den kraftige hestekuren er at store deler av selskapets lokaler i Urtegata 9 i Oslo, der bedriften flyttet inn før jul i 2007, nå står ubrukt.

– Det er riktig at vi har ledig kontorplass og at vi jobber med å løse dette. Det skjer kanskje noe i nær framtid, er alt ansvarlig redaktør og administrerende direktør Gunnar Stavrum ønsker å si.

Spredte virksomheter

Basert på samtaler med en rekke kilder har Journalisten.no grunn til å tro at A-pressen vurderer å samle sine digitale virksomheter, som i tillegg til Mediehuset Nettavisen omfatter ANB, Zett.no, Mediehuset Digital og A-pressen Interaktiv, i Urtegata 9. En avklaring kan komme i løpet av en måneds tid, får vi opplyst, samtidig som en kilde understreker at det også kan bli aktuelt med andre løsninger for ANB.

Ingen i A-pressens konsernledelse ønsker å kommentere aktuelle planer for de digitale mediene. ANB holder til i Møllergata 39 og mistet denne uka Dagsavisen som nærmeste nabo. Dagsavisen var mandag på plass i nye lokaler på Sehesteds Plass.

Nettavisen er kunde av ANB og benytter både riksstoffet som produseres av nyhetsbyråets egne medarbeidere og saker som formidles fra A-pressens lokale medier via ANB.

Brukerbetaling

Mediehuset Nettavisen har ifølge kvartalsregnskapet opplevd en sterk vekst i brukerbetaling, uten at A-pressen opplyser om konkrete tall.

– Brukerbetaling omfatter mange forskjellige tjenester, som dating, mobiltjenester og forbrukerrettede tjenester som MittOppdrag og MinRente, der vi blant annet hjelper folk finne de billigste banklånene.

– Er dette tjenester du betrakter som viktige for Nettavisen i framtiden?

– Ja. Andre medier har jo tre tunge inntektslinjer. 4,5 milliarder kroner går ut i ulike former for statsstøtte, som momsfritak og pressestøtte. Dermed har de urimelige konkurransefordeler i forhold til oss som er rene nettaktører. Vi diskrimineres systematisk. I tillegg har andre medier abonnements- og annonseinntekter. Våre annonseinntekter er ikke nok til å bære kostnadene ved å drive ordentlig journalistikk. Vi er nødt til å finne andre inntektslinjer.

Støtte til journalistikk

Stavrum mener Nettavisens nye inntekter er gode eksempler i debatten om hvordan nettaviser kan skaffe seg inntekter fra brukerne. Han har merket seg med interesse at både Norsk Journalistlag og enkelte politiske partier har begynt å diskutere en omlegging av pressestøtten, med tanke på at støtten kan gå til god journalistikk istedenfor kun til papiraviser.

– Dette ligger kanskje bak kulturministerens ønske om en revurdering av pressestøtteordningen, sier Stavrum.

Powered by Labrador CMS