IJ-forsker Ivar Andenæs. Foto: Birgit Dannenberg

"Mikrofonstativ for Oddekalv"

TV2.no tok påstander fra laksenæringens fremste kritiker, Kurt Oddekalv, for god fisk, hevder IJ-forsker.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det går fram av en ny rapport om mediedekningen av striden rundt laksenæringen i fjor. Det er IJ-forsker Ivar Andenæs som har utført innholdsanalysen av et utvalg medier på oppdrag fra Eksportutvalget for fisk (EFF).

– De fleste medier må sies å ha sluppet til både oppdrettstilhengere og oppdrettskritikere i rimelig grad, bortsett fra TV 2s nettavis, som ble et nokså ensidig talerør for Oddekalv, konkluderer Andenæs.

Samtidig mener han medienes dekning generelt er overfladisk og lite kildekritisk.

– I betraktning av at laksenæringen er en av våre største eksportnæringer, er det åpenbart at pressen har gjort for lite for å avdekke hva som er fakta og hva som er påstander i striden.

Het debatt

Bakgrunnen for undersøkelsen var at lakseoppdrett var et hett tema i fjor med debatt rundt lakserømming, høy forekomst av lakselus, bruk av omstridte lusemidler, påstander om at norsk oppdrettslaks er helsefarlige og anklager om kameraderi mellom næring og politiske myndigheter.

– EFF ønsket mer systematisk kunnskap om medienes dekning av laksenæringen. At fiskeriministerens habilitet også ble et tema, i kombinasjon med Miljøvernforbundets kampanje, bidro til å politisere saken, sier Andenæs til Journalisten.

Oddekalv og hans organisasjon, som sto bak de kraftigste angrepene på næringen, fikk omfattende mediedekning. Han er omtalt i 157 artikler, som utgjør 30 prosent av samtlige artikler om lakseoppdrett i perioden 1. januar 2010 til 1. september 2010. Omfanget i de fleste enkeltmedier er i tråd med dette.

Redskap

Unntaket er TV2.no. der hele 75 prosent av alle lakseartikler hadde en form for omtale av Oddekalv. Denne nettavisen framstiller også Oddekalv langt oftere i et positivt lys enn mediene generelt. Over 70 prosent av de aktuelle sakene til TV2.no er fordelaktig vinklet.  

– De store distriktsavisene hadde den mest balanserte dekningen, mens Dagens Næringsliv hadde den grundigste – stort sett egenprodusert stoff, sier Andenæs, som synes forskjellene var omtrent som ventet, med unntak av TV 2.

– De gjorde seg til redskap for Oddekalv. Hvorfor det ble slik, synes jeg TV 2 bør reflektere litt over.

Redaksjonssjef for innenriks i TV 2, Kjetil Frugård, er ikke full av ettertanke.

– Jeg kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsen. Det er ikke tvil om at vi ofte har brukt Oddekalv som kilde, men vi har også brukt en rekke andre eksperter som Havforskningsinstituttet, Direktoratet for naturforvaltning, Fylkesmannen, Fiskeridirektoratet, Mattilsynet, Fiskeri- og Havbruksnæringens Landsforening og andre. Presenterer vi en sak med Oddekalv får alltid motpartene tilbud om tilsvar, sier Frugård.

Oddekalv tok bilder

Han er ikke enig i at TV2 har vært et mikrofonstativ og sier de alltid ettergår påstander og sjekker fakta med de fremste ekspertene. Han påpeker at Oddekalv var den første som tok bilder som viste hvordan det ser ut under et oppdrettsanlegg. Bilder som TV 2 tok med til Fylkesmannen og som har ført til at det gjennomføres bedre kontroll med anleggene.

– Så når dere bruker Oddekalv er det fordi han faktisk har mye å fare med og kan dokumentere?

– Han snakker høyt og spissformulert, og vi tar aldri det han påstår for god fisk uten å sjekke det. Men når han kommer med en video der det går fram hvor og når opptaket er gjort er jo det god dokumentasjon, sier Frugård. 

 Også løssalgsavisene har en klar overvekt av artikler der miljøvernaktivisten er positivt framstilt. I motsatt ende finner vi nrk.no som har en overvekt av negativt vinklede saker om Oddekalv. Andenæs har også funnet ut at mediene er langt mer kritisk til Oddekalv på lederplass enn i redaksjonell omtale.

Burde saumfart

Andenæs understreker at også representanter for næringen har fått sette fram udokumenterte påstander.

– Jeg synes mange av påstandene fra begge sider i laksedebatten ble hengende i luften. Noen medier burde saumfart den dokumentasjon partene hentet sin argumentasjon fra. At ingen medier påtok seg den rollen, forteller at den gravende journalistikken har noen skanser å erobre, mener Ivar Andenæs.

Totalt for mediegruppa hadde rundt 40 prosent av alt stoffet om lakseoppdrett en negativ vinkling av næringen, mens en litt lavere andel hadde en positiv vinkling. Ca 20 prosent trekker fram både gunstige og problematiske sider. Mens omtrent 90 prosent av alle sakene om oppdrettsnæringen på TV2.no var negativt vinklet.

Frugård synes det er helt naturlig at de aller fleste sakene er kritiske.

– Sånn er jo journalistikken. Hvis alt er i orden blir det sjelden en nyhetssak.

Omfang

Undersøkelse av hva som har preget mediedekningen av oppdrettsnæringen omfatter papirartikler i Aftenposten, VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Nationen, Dagsavisen, Bergens Tidende, Bergens avisen, Stavanger Aftenblad, Haugesunds Avis, Sunnmørsposten, Adresseavisen, Trønder-Avisa, Avisa Nordland, Nordlys, Tromsø og Finnmark Dagblad. Samt artikler på nettsidene til NRK og TV 2.

Spesialmedier for fiskerinæringen, som Fiskaren og IntraFish, er holdt utenfor.

Powered by Labrador CMS