Karl Gunnar Opdal. Foto: Edda Media.

– Edda ser på alle muligheter

Utelukker ikke mulige kjøp. Kraftig resultatforbedring i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Etter flere urolige år under Mecom, med protester mot eierne fra de ansatte og nedsalg av eierandeler til andre aktører, synes det å ha roet seg i Edda Media. Og i 2010 leverte det norske medieselskapet et driftsresultat på 225 millioner kroner. Det er 61,4 prosent eller 85 millioner kroner bedre enn det engelskeide selskapet leverte i 2009.

– Resultatmessig er vi meget godt fornøyd med 2010. Det som gleder med enda mer er at vi samtidig har klart å omstille oss til endringene vi ser i lesermarkedet. Alle enhetene har klart å omstille seg til et sterkere digitalt fokus, både redaksjonelt og kommersielt. Det viser seg i veksten i digitale reklameinntekter og daglige nettbrukere, sier konsernsjef Karl Gunnar Opdal i Edda.

Les også: Kraftig bedring i Mecom.

Digitalt

Digitale inntekter utgjør nå 18,1 prosent av annonseomsetningen i mediekonsernet som samlet er på 1,1 milliarder kroner.

Opdal forklarer at annonseveksten i Edda økte gjennom andre halvår i fjor, og at den veksten har fortsatt inn i 2011. Konsernsjefen sier at han tror at få med sikkerhet klarer å se hvordan mediebransjen vil klare å utvikle seg fremover. Og mener at omstillingen i selskapet må fortsette.

– Vi må jobbe med løpende effektivisering, men vi har ingen nye planer for nedbemanning eller lignende tiltak utover at vi hele tiden har sterkt kostnadsfokus.

Den største utfordringen for både Edda, og bransjen for øvrig, mener Opdal er å være innovative og å produktutvikle for å møte konkurransen. Veksten i fjor er en kombinasjon av bedring i reklameinntektene sammen med kostnadskontroll, men Opdal sier det ikke holder, for Edda Media er inntektsvekst er avgjørende.

Apper

I løpet av kort tid vil Edda følge de andre medieselskapene og sende sine aviser ut på nye digitale plattformer med eAvis.

– Vi er i startfasen med å lansere det vi kaller eAvis på nett, mobil og leserbrett. Den lanseringen er vi i startfasen på nå. Men rene iPad-løsninger ligger lenger fram i tid for oss, sier Opdal.

Fredriksstad Blad og Drammens Tidende er allerede ute med sine apper, resten av konsernets aviser vil følge etter i løpet av en måned. Opdal forklarer at i Edda vil man i første omgang forsøke seg med mindre produkter på leserbrett, som nisjeprodukter eller enkeltstående redaksjonelle produkter.

Konsolideringer

Som Journalisten tidligere har skrevet er mange av aktørene i mediebransjen i spill. Edda er blant dem det spekuleres om. Noe det har vært spekulasjoner rundt lenge, særlig om A-pressen vil komme til å kjøpe selskapet. Opdal forteller at dette er uansett bare spekulasjoner fra folk på utsiden av Edda, og det har de i organisasjonen lært seg å leve med.

– Vi opplever at vi har en forutsigbar situasjon, vi har en eier som har en tydelig og klar strategi med ambisjoner om å være industriell medieeier og å vokse. Det sammenfaller med Eddas strategi om å vokse i det norske markedet.

– Du sier dere har strategi om å vokse, har Edda vurdert Schibsteds aksjepost i Polaris?

– Mediemarkedet i Norge vil om noen tid se annerledes ut, hvordan den konsolideringen vil se ut vil jeg ikke spekulere i. Men Edda vil vokse, og vi ser på enhver mulighet.

Powered by Labrador CMS