Kristin Skogen Lund, Hans Jacob Carstensen og Didrik Munch. Foto: Kathrine Geard

Medieeierskap i baklås

BERGEN (Journalisten): Ingen av hovedaktørene i det norske mediemarkedet kunne – eller ville – anvise en vei ut av den fastlåste situasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediemaktkampen var ett av temaene på Nordiske Mediedager i Bergen fredag. Sentrale norske mediebedrifter kan komme til å skifte eiere i nær framtid. Representantene for de største aktørene satt på rekke og rad og brukte uttrykk som “deadlock” og “stillstand”.

– Det er synd med en slik deadlock i eierskapssituasjonen. Ingen tjener på det. Jeg håper at alle tar ansvar, finner et riktig og godt hjem for de ulike aktørene og bidrar til å sikre en sunn og god konkurranse, sa konserndirektør Kristin Skogen Lund fra Telenor

TV 2 i spill

Men det vil ikke komme som en bombe om i det minste TV 2 får nye eiere snart.

– Det er under ett år til det skjer, tror jeg, sa konsernsjef Didrik Munch i Schibsted-eide Media Norge.

Avdelingsnestleder Øivind T. Hansen fra LO valgte å tie om dette spørsmålet. LO kontrollerer 44,5 prosent av A-pressen, som igjen eier 50 prosent av TV 2.

– Vi eier så lenge vi eier, fastslo Hansen.

Telenor eier 44,2 prosent av A-pressen, og også Skogen Lund var munnholden om TV 2s framtid. Styreleder i TV 2, konserndirektør Hans Jacob Carstensen i danske Egmont, kom med følgende erklæring:

– Vi har ingen planer om å selge oss ut av TV 2.

Forkjøpsrett

Egmont har vært med i TV 2 siden starten i 1992 og eier nå halvparten av aksjene. Egmont har en avtale om forkjøpsrett dersom A-pressen skulle velge å selge seg ut, men Carstensen ville ikke antyde noe som helst om Egmont eventuelt ville bruke denne og kjøpe seg opp til hundre prosent.

Bakgrunnen for debatten er følgende:

• Over halvparten av aksjene i Polaris Media er til salgs, blant annet fordi Schibsted er pålagt av Medietilsynet å selge sine 36 prosent. Både Schibsted selv og en aktuell kjøper som A-pressen møter hindringer i lovverket.

• Telenor vurderer å selge sin halvpart av A-pressen, og A-pressen sin halvpart av TV 2. Dermed kan TV 2 få rent utenlandsk eierskap. Det tegnes opp et felles eierskap for de største kommersielle kanalene i Norden, med Bonnier og Telenor som viktige aktører.

• Både Polaris Media og A-pressen er interessert i å kjøpe/fusjonere med Edda Media, dersom engelske Mecom Group bestemmer seg for å selge sine norske virksomheter.

• TVNorge har også vært til salgs nylig, men blir – i alle fall inntil videre – værende i det tyskeide SBS-konsernet.

Eierkonstellasjon

Skogen Lund mente det ville være en fordel for TV 2 å komme i en konstellasjon med flere, også i en vertikal konstruksjon med distribusjonsrettigheter.

– Det ville vært en styrke for TV 2, som da ville stått mye bedre rustet til å møte utfordringene, sa hun, og la til at det kan være interessant for Telenor å bidra til at en slik konstruksjon kommer på plass.

Samtidig fastslo Skogen Lund at innholdsproduserende medier ikke er kjernevirksomhet for Telenor, og at det derfor ikke er naturlig å eie dem.

– Men Telenor må sikre tilgang relevant innhold som vi kan distribuere, og derfor kan det være interessant å være med i eierkonstellasjoner.

Munch tolket Skogen Lund slik at Telenor kommer til å trekke seg ut av A-pressen, noe han betegnet som fornuftig og bra.

Sterk posisjon

– TV 2 har en så sterk posisjon i dag at de kan klare seg godt uten å inngå i en nordisk konstruksjon. Det er ikke et naturgitt scenario, sa Carstensen.

Både Munch og Skogen Lund hevdet at medieeierskapsloven har hindret gode norske løsninger på eiersiden. Blant annet kunne Edda Media vært på norske istedenfor på engelske hender, mente de.

Kulturdepartementet varslet torsdag at et ekspertutvalg skal gjennomgå medieeierskapsloven. Mange tror at dagens strenge, regionale eierskapsbegrensninger ryker.

– Media Norge ville kanskje eid Adresseavisen uten dagens lov. Det hadde vært fint, sa Munch.

Ikke bekymret

Skogen Lund frykter ikke at en ny eierskapslov skal ramme Telenor, i form av en strengere regulering av vertikal integrering og krysseierskap. Kulturminister Anniken Huitfeldt signaliserte slike grep da hun besøkte mediedagene torsdag.

 – Jeg er ikke bekymret for det i det hele tatt. Telenor trenger ikke å eie innhold for å distribuere det. Derfor angår ikke Medietilsynet oss i den forstand. Dette bør uansett reguleres etter konkurranselovgivningen, sa Telenor-toppen.

Hansen svarte følgende på spørsmål om A-pressen står klar til å kjøpe Edda Media:

– LOs hovedmål er å sikre en sunn virksomhet, i nært samarbeid med de ansattes representanter. Og vi vil helst ha eiere som befinner seg innenfor landegrensene.

Powered by Labrador CMS