Kraftig reklamefall i dagspressen

På nett og TV går det derimot motsatt vei.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Veksten i reklameomsetningen fortsetter å øke, samtidig som at veksten per juni er svakere enn tidligere i år. Det viser fersk statistikk fra Mediebyråforeningen.

Ved utgangen av juli var det blitt omsatt for nesten 4,5 milliarder kroner i reklame fra mediebyråene. Det er en fremgang på 6,1 prosent fra samme periode i fjor.

Tapere

I dagspressen derimot, går det motsatt vei. Omsetningen, som var på like under 1,1 milliarder kroner. Det er en tilbakegang på 6,6 prosent fra samme periode i fjor. Dagspressens markedsandel er nå på 24,5 prosent, ned fra 27,9 prosent i fjor.

Tilbakegang er det også for fagpressen. Det er omsatt for 34,7 millioner kroner i kanalen så langt i år, no som tilsvarer 6 prosent lavere enn ved samme tid i fjor. Fagpressen er også den minste av samtlige kanaler mediebyråene investerer i.

Vinnere

I motsatt ende befinner TV og internett seg. Nettet fikk en økt omsetning på 9,6 prosent i perioden til 625 millioner kroner og har nå en markedsandel på 14 prosent.

TV, som er klart den største mediekanalen, ble det omsatt for i overkant av 1,5 milliarder kroner. En økning på 200 millioner, eller 14,4 prosent sammenlignet med ved samme tid i fjor.

De kommersielle tv-kanalene står nå for mer en tredjedel av den totale omsetningen i Mediebyråforeningens statistikk.

Vekst

Uke- og magasinpressen har hatt sterk vekst i år. Så langt har omsetningen økt med 12,4 prosent til 206,7 millioner kroner.

Også i radio er omsetningen økt. Her er det så langt omsatt for nesten 209 millioner kroner så langt i år, hvilket er en økning på 8,5 prosent. Ukepressen og radio har markedsandeler på henholdsvis 4,6 prosent og 4,7 prosent.

Powered by Labrador CMS