Opplaget faller, men inntektene øker i Adressa.

Adressa vokser

Men opplaget faller.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Adresseavisen Gruppen i Polaris Media ser økte driftsinntekter på 10 millioner kroner i andre kvartal og 22 millioner per andre halvår i år, sammenlignet med fjoråret. Samtidig øker driftskostnadene i kvartalet, år mot år, med fire millioner til 183 millioner kroner, og i halvåret med 11 millioner til 374 millioner.

Digitale satsinger

De økte driftskostnadene stammer ifølge børsmeldingen fra økt papirpris, lønnsoppgjør og redaksjonelle og digitale satsinger.

Ifølge børsmeldingen skal det rulles ut betalingsløsning i de største mediehusene nå, og senere i de mindre lokalavisene.

Driftsresultatet endte med et overskudd i gruppen med 35 millioner kroner i kvartalet og 49 millioner i andre halvår. Driftsmarginen økte i kvartalet til 16,2 prosent, viser børsmeldingen fra Polaris Media.

Opplagsinntekter

Adresseavisen Gruppen inkluderer lokalavisene Fosna-Folket, Sør-Trøndelag, Trønderbladet, Innherreds Folkeblad og Verdalingen, i tillegg til Brønnøysunds Avis som sortert inn i gruppen fra andre kvartal i fjor.

Samlet hadde avisene et opplag per første halvår på 99.626 aviser. Det er en tilbakegang på nesten 3000 eksemplarer sammenlignet med samme tid i fjor. Adresseavisens opplag isolert gikk tilbake med nesten 2000 aviser til 71.729 eksemplarer.

Opplagsinntektene i gruppen økte likevel med to millioner kroner til 122 millioner som følge av økte abonnementspriser. Annonseinntektene økte enda med, med 18 millioner til 277 millioner kroner i første halvår. Av disse stammer 50 millioner kroner fra digitale inntekter.

Powered by Labrador CMS