Jostein Larsen Østring er konstituert redaktør for Byavisa Tromsø. Her sammen med sjefredaktør i Nordlys Anders Opdahl og adm.di

Er dette avisdødaren i Tromsø?

Storebror Nordlys går i strupen på iTromsø med ny byavis. - Dette er et direkte angrep på oss.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag kom den fra trykkpressa, Byavisa Tromsø. Nordlys’ nye våpen om markedskronene i Tromsø. Avisen skal komme ut en gang i uka og deles ut i 29.000 eksemplarer. Sjefredaktør Anders Opdahl beskriver nykommeren som et næravis-supplement til regionavisen Nordlys.

Tøffe tak

Bakgrunnen for lanseringen er at Tromsø er i vekst, og da vil den A-presse-eide avisen ta del i denne veksten. Polaris Media-eide iTromsø har de senere årene gjort sitt innhold stadig mer lokalt, noe som har betalt seg. Opplaget i 2010 var på 10.577, mot 9.085 eksemplarer i 2007.

Men som nummer-to avis har iTromsø også slitt økonomisk. Driftsinntektene har vært langt under halvparten av Nordlys’. I fjor var de på i overkant av 62 millioner kroner, mens Nordlys hentet inn 159 millioner.

Nordlys leverte i samme tidsrom et overskudd på 21 millioner kroner, mens iTromsø i fjor leverte et underskudd på 66.000 kroner. Det er riktignok en kraftig forbedring fra 2009 da avisen fikk et underskudd på 4,2 millioner.

Angrep

Sjefredaktør og administrerende direktør Jørn-Christian Skoglund sier at han styrer ei skute som er rigget for å møte konkurransen fra Nordlys, men med tre måneder igjen av året vil han ikke kommentere de økonomiske forholdene detaljert.

Skoglund understreker samtidig at iTromsø som nummer to-mediehus aldri vil være bedriften som vil – eller skal – gå med de store overskuddene.

Han sier det er hevet over tvil at den nye gratisavisa til Nordlys er et angrep på dem. Skoglund mener profil og utseende er farlig nær iTromsø, og den eneste grunnen til at det skal være slik er at Nordlys ønsker å få avviklet en brysom konkurrent.

– Dette er et klart angrep på oss, og viser en ambisjon om å fjerne oss fra overflata. Det stemmer for øvrig bra med signaler vi har fanget opp over tid, sier Skoglund.

Han understreker at de arbeider for å møte satsingen offensivt, men oppfatter ikke gratisavisen som den store trusselen ennå. Til det er det ikke nok annonser der. Og det redaksjonelle produktet kan ikke slåss med noe som kommer ut seks ganger i uken.

Desperat

Klubbleder Helge Matland i redaksjonsklubben iTromsø sier at lanseringen har kommet overraskende på de ansatte og forteller at det ikke var noen som ante om lanseringen før ryktene begynte å svirre på tirsdag.

– Dette grepet viser vel hvor desperate Nordlys er i konkurransen i byen. Men for oss endrer det nok ingen ting. Samtidig er det nok for tidlig å si hva avisen kan bli, men jeg frykter ikke at den skal bidra til en dreining som truer iTromsøs status, sier Matland.

Han mener, som Skoglund, at den nye avisen ikke kan konkurrere om nyhetsinnholdet siden den kommer ut en gang i uken. Samtidig tror han nok at konkurransen om reklamekronene blir tøffere.

Ikke flere penger

Mangeårig mediebyråsjef og nå nordisk direktør i reklamekjempen Clear Channel, Arne-Inge Christophersen, anslår det betalte reklamemarkedet i Tromsø til å ligge opp mot 150 millioner kroner i året. Han mener at lanseringen av den nye avisen vil gi reklamekjøperne mulighet til å få billigere reklame.

– Det kommer neppe til å bli tilført markedet flere reklamekroner. Ikke vesentlig i hvert fall. Så det blir konkurranse om å gi annonsørene de beste rabattene. Dermed blir det tøffere for de allerede etablerte aktørene.

Powered by Labrador CMS