TV er årets reklamevinner

Men nettet er like bak, målt i vekst.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ingenting tyder på at mediebyråene har tenkt å sette inn bremsen i reklameomsetningen med det første. Tall fra Mediebyråforeningen viser at det per oktober var blitt omsatt reklame for over 6,7 milliarder kroner i det norske markedet. Det er 6,2 prosent eller nesten 400 millioner kroner høyere enn ved samme tid i fjor.

Dette er riktignok en svakere vekst enn det var i første halvår da veksten var oppe i hele 9,9 prosent per april, men på linje med veksten de siste månedene.

Størst vekst, målt i både prosent og kroner, er det TV som står for med en omsetning så langt på 2,454 milliarder kroner, opp 15 prosent sammenlignet med fjoråret. Det innebærer at mediebyråene snart omsetter for én milliard kroner mer på tv enn i dagspressen.

For i dagspressen går det motsatt vei. Mediekanalen mister en omsetning på 9,2 prosent i perioden og har så langt i år omsatt reklame for nesten 1,6 milliarder kroner.

Derfra til nettet er det et stykke. Internett er sammen med TV og ukepresse blant vinnerne målt i prosentvis vekst. På nett ble det til og med oktober omsatt 954 mediebyråkroner. Det er bare 15 millioner lavere enn det var i hele fjor.

Nettet har så langt i år en omsetningsvekst på 13,7 prosent. I hele fjor var tallet på 13,1 prosent.

Også ukepressen får mer penger fra mediebyråene, opp 9,6 prosent til like under 312 millioner kroner.

Også i radiobransjen bruker mediebyråene mer penger, veksten er på 3,9 prosent til like under 288 millioner kroner.

Fagpressen på sin side taper 4,5 prosent, og det er så langt blitt omsatt for 53 millioner kroner i denne mediekanalen.

Powered by Labrador CMS