A-pressen+Edda=bekymrede mediebyråer

Redd prisene skal gå opp.

AV Martin Huseby Jensen [25.04.2012 07:00]

Det er i brev til Konkurransetilsynet at enkelte mediebyråer har valgt å uttale seg om hva en fusjon vil innebære for dem.

Et av landets største mediebyrå, Mediacom, og dets datterselskap Mediaplus uttaler begge at det er noen fordeler med en eventuell fusjon. Og det er blant annet at de ikke trenger å ringe to forskjellige annonsesamkjøringer for å kjøpe annonseplass. Ergo en forenklet hverdag gjennom at A-pressens Folk og Eddas Mediasite finner sammen. Og så er det mulig at prisene kan bli lavere som følge av rasjonaliseringsgevinst.

Men der stopper det også.

Prispress

– Ytterligere fleksibilitet kan forsvinne eller reduseres når dynamikken mellom to konkurrerende samkjøringer i samme område forsvinner. Eksempelvis kan en annonsør bli tvunget til å kjøpe alle avisene i regionen, selv om han bare trenger halvparten for å oppnå de målene han har, skriver Mediacom i sitt høringsbrev.

Videre vises det til at konkurransekraften til en lokalavis ikke styrkes gjennom at de samkjøringene slås sammen.

– Vi frykter at det i større grad kan bli en diktering av prisene overfor annonsørene, heter det videre.

Datterselskapet Mediaplus, som er spesialisert på stillingsannonser, argumenterer identisk.

Neppe monopol

Jobbnorge som i hovedsak produserer stillingsannonser for offentlig sektor, og formidler disse videre, ser de samme mulige konsekvensene av en fusjon.

Likevel mener de en fusjon ikke vil by på stor hindring.

– Konkurranse er alltid skjerpende faktor, men vi mener avissamkjøringen i dag har skjerpet konkurranse fra andre medier/kanaler slik at uansett eiere vil det neppe bli monopoltilstander hvor en aktør bestemmer prisene. Da finner kundene annen måte å formidle sitt budskap på.

Onsdag er fristen for Konkurransetilsynet til å komme med begrunnet varsel om inngrep i A-pressens kjøp av Edda.

(Sist oppdatert: 25.04.2012 07:00)



Ordbøker


Mediefolk

begynte 1. oktober som prosjektleder i Aller forlag, i en nyopprettet ettårig engasjementstilling. Hun skal i hovedsak arbeide med utvikling av nye norske utgivelser....

er ansatt som redaksjonssjef for flater og utvikling i NRK Østfold. Hun har vært tilknyttet NRK Østfold siden 2011 som journalist og vaktsjef.

skifter jobb til pr-rådgiver. Han har sagt opp i NRK og begynner som spesialrådgiver i kommunikasjonsbyrået Gambit H+K.

går over i den nyopprettede funksjonen som nyhetssjef i Aftenposten. Han har vært tilknyttet mediehuset siden 2011, først som journalist i økonomiredaksjonen og...

er ansatt som medierådgiver/senior kommunikasjonsrådgiver i kommunikasjonsstaben i Skattedirektoratet. De siste to årene har han jobbet i NRK Dagsnytt/Alltid nyheter –...

blir ny daglig leder for Litteraturhuset. Wiese kommer fra stillingen som kommentator og anmelder i Dagbladet. Han har vært ansatt som journalist i Dagbladet siden 1993....

starta i fast stilling som journalist og nettansvarleg i Møre-Nytt 1. september. Han har tidlegare jobba for Sunnmørsposten, Firda og Vikebladet Vestposten. Han er utdanna...

er ansatt som reporter i NRK Kulturnytt. Han er utdannet journalist og filmviter og har tidligere jobbet som reporter, nyhetsanker og programleder i Kanal24 og Radio Norge...

begynte 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Helseforetakenes Innkjøpsservice AS (HINAS). Hun kommer fra NRK Finnmark, der hun de siste fem årene har arbeidet som...

er ansatt som ny regiondirektør i Amedia region Buskerud og administrerende direktør i Drammens Tidende. Schultz har vært konstituert i stillingen siden 3. mars 2014. Hun...

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content