A-pressen+Edda=bekymrede mediebyråer

Redd prisene skal gå opp.

AV Martin Huseby Jensen [25.04.2012 07:00]

Det er i brev til Konkurransetilsynet at enkelte mediebyråer har valgt å uttale seg om hva en fusjon vil innebære for dem.

Et av landets største mediebyrå, Mediacom, og dets datterselskap Mediaplus uttaler begge at det er noen fordeler med en eventuell fusjon. Og det er blant annet at de ikke trenger å ringe to forskjellige annonsesamkjøringer for å kjøpe annonseplass. Ergo en forenklet hverdag gjennom at A-pressens Folk og Eddas Mediasite finner sammen. Og så er det mulig at prisene kan bli lavere som følge av rasjonaliseringsgevinst.

Men der stopper det også.

Prispress

– Ytterligere fleksibilitet kan forsvinne eller reduseres når dynamikken mellom to konkurrerende samkjøringer i samme område forsvinner. Eksempelvis kan en annonsør bli tvunget til å kjøpe alle avisene i regionen, selv om han bare trenger halvparten for å oppnå de målene han har, skriver Mediacom i sitt høringsbrev.

Videre vises det til at konkurransekraften til en lokalavis ikke styrkes gjennom at de samkjøringene slås sammen.

– Vi frykter at det i større grad kan bli en diktering av prisene overfor annonsørene, heter det videre.

Datterselskapet Mediaplus, som er spesialisert på stillingsannonser, argumenterer identisk.

Neppe monopol

Jobbnorge som i hovedsak produserer stillingsannonser for offentlig sektor, og formidler disse videre, ser de samme mulige konsekvensene av en fusjon.

Likevel mener de en fusjon ikke vil by på stor hindring.

– Konkurranse er alltid skjerpende faktor, men vi mener avissamkjøringen i dag har skjerpet konkurranse fra andre medier/kanaler slik at uansett eiere vil det neppe bli monopoltilstander hvor en aktør bestemmer prisene. Da finner kundene annen måte å formidle sitt budskap på.

Onsdag er fristen for Konkurransetilsynet til å komme med begrunnet varsel om inngrep i A-pressens kjøp av Edda.

(Sist oppdatert: 25.04.2012 07:00)


    Many writers express cynical views about traffic and say that they do not care about page views. Yet they almost always check whether they are in the “top ten” most read articles list

    Desk-etnograf har studert hvordan redaktører og journalister håndterer klikktall. Via Nieman lab


Ordbøker


Mediefolk

er tilbake som nyhetsreporter i NRK Østlandssendingen etter femten år. Hun har i mellomtiden vært ti år i Dagsnytt, og fire år i info.avdelingen som vaktsjef/journalist....

er fast ansatt som kommentator i Nationen. Han har tidligere vikariert i ulike lengre mellomledervikariater i Nationen, samt vært EU-journalist og debattansvarlig. Før det...

begynner 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Consilio. Hun kommer fra stillingen som journalist i Tønsbergs Blad. Haldorsen er utdannet adjunkt med mediefag og har...

er ansatt som redaktør i Kristelig Pressekontor (KPK). Plementas har utdanning i radio- og fjernsynsjournalistikk fra Mediehøgskolen Gimlekollen. Han har også RLE-...

blir ny redaktør i Arkitektnytt. Braathen er utdannet Master i arkitektur fra NTNU. Han har i tillegg utdanning innen arkitektonisk skriving, estetisk teori og kuratering...

slutter som fast ansatt i Fædrelandsvennen. 1. september blir han frilans gravejournalist, og skal bruke mesteparten av tiden på research for dokumentarfilm, i tillegg til...

overtar i oktober som ansvarlig redaktør for FriFagbevegelse. Rønning kommer fra stillingen som redaksjonssekretær i Magasinet for fagorganiserte. Han overtar etter Hanne...

overtar fra 1. september nyhetsredaktøransvaret for papirutgaven til Bergensavisen (BA). Mjaaland har fra før hatt nyhetsredaktøransvaret for avisens digitale...

er ansatt i stillingen som fagansvarlig for kultur –og reportasjeavdelingen i Bergensavisen. Han har jobbet på kulturavdelingen i Bergensavisen i fire år.

er ansatt i stillingen som fagansvarlig for sportsavdelingen i Bergensavisen. Han har jobbet på sportsavdelingen i Bergensavisen siden 1998.

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content