A-pressen+Edda=bekymrede mediebyråer

Redd prisene skal gå opp.

AV Martin Huseby Jensen [25.04.2012 07:00]

Det er i brev til Konkurransetilsynet at enkelte mediebyråer har valgt å uttale seg om hva en fusjon vil innebære for dem.

Et av landets største mediebyrå, Mediacom, og dets datterselskap Mediaplus uttaler begge at det er noen fordeler med en eventuell fusjon. Og det er blant annet at de ikke trenger å ringe to forskjellige annonsesamkjøringer for å kjøpe annonseplass. Ergo en forenklet hverdag gjennom at A-pressens Folk og Eddas Mediasite finner sammen. Og så er det mulig at prisene kan bli lavere som følge av rasjonaliseringsgevinst.

Men der stopper det også.

Prispress

– Ytterligere fleksibilitet kan forsvinne eller reduseres når dynamikken mellom to konkurrerende samkjøringer i samme område forsvinner. Eksempelvis kan en annonsør bli tvunget til å kjøpe alle avisene i regionen, selv om han bare trenger halvparten for å oppnå de målene han har, skriver Mediacom i sitt høringsbrev.

Videre vises det til at konkurransekraften til en lokalavis ikke styrkes gjennom at de samkjøringene slås sammen.

– Vi frykter at det i større grad kan bli en diktering av prisene overfor annonsørene, heter det videre.

Datterselskapet Mediaplus, som er spesialisert på stillingsannonser, argumenterer identisk.

Neppe monopol

Jobbnorge som i hovedsak produserer stillingsannonser for offentlig sektor, og formidler disse videre, ser de samme mulige konsekvensene av en fusjon.

Likevel mener de en fusjon ikke vil by på stor hindring.

– Konkurranse er alltid skjerpende faktor, men vi mener avissamkjøringen i dag har skjerpet konkurranse fra andre medier/kanaler slik at uansett eiere vil det neppe bli monopoltilstander hvor en aktør bestemmer prisene. Da finner kundene annen måte å formidle sitt budskap på.

Onsdag er fristen for Konkurransetilsynet til å komme med begrunnet varsel om inngrep i A-pressens kjøp av Edda.

(Sist oppdatert: 25.04.2012 07:00)


    Før internettet ble ­tidenes største allmenning, ble det ­offentlige ordskiftet redigert av journalister. Hvis man kom til orde i mediene, var det fordi en journalist ville det slik

    Frank Rossavik lurer på om ikke alt var litt bedre før. 


Ordbøker

Mediefolk

har siden juni jobbet i et vikariat som utgavesjef og journalist i Nationen. Kristoffersen har erfaring som journalist fra VG Nett, TV 2, samfunnsavdelingen i Dagbladet,...

er fast ansatt som reporter i TV 2 Nyhetenes innenriksavdeling fra 1. august. Robstad har jobbet i TV 2 siden 2011. Han har tidligere jobbet i NRK Dagsrevyen, TV Norge og...

slutter som redaksjonssjef i NRK Sport og starter i ny jobb som redaksjonssjef i MTG Sport til høsten. Molven skal være med på å være med og bidra til å videreutvikle...

slutter etter to år som sjefredaktør i Oppland Arbeiderblad. Hun går til ny jobb som kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping på Hamar. Sagstuen, som fortsetter i...

Bjørn Sletten

er konstituert som redaktør i lokalavisa Dølen frå 1. august. Sletten kjem frå stillinga som redaktør for bladet Folkemusikk.

er ansatt som kommunikasjonssjef i NRK. Hun vil rapportere til strategidirektør Annika Biørnstad og blir en del av ledergruppen i Strategidivisjonen. Ebeltoft-Skaugrud er...

ble leder for utenriksavdelingen i Dagsavisen 1. juni. Har jobbet som journalist i Dagsavisen siden 2005 og med utenriks siden 2010. Har journalistutdanning fra Høgskulen...

begynner i NTB fra 1. juli. Alstad skal etter planen bli en del av sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden 2005, og har fungert som prosjektleder for fotball...

begynner i NTB-sporten fra 1. juli. Eide skal etter planen gå inn i en 50% stilling i sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden 2012.

begynner i NTB-sporten fra 1. juli. Bjerkestrand skal etter planen gå direkte inn i sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden våren 2011.

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content