A-pressen+Edda=bekymrede mediebyråer

Redd prisene skal gå opp.

AV Martin Huseby Jensen [25.04.2012 07:00]

Det er i brev til Konkurransetilsynet at enkelte mediebyråer har valgt å uttale seg om hva en fusjon vil innebære for dem.

Et av landets største mediebyrå, Mediacom, og dets datterselskap Mediaplus uttaler begge at det er noen fordeler med en eventuell fusjon. Og det er blant annet at de ikke trenger å ringe to forskjellige annonsesamkjøringer for å kjøpe annonseplass. Ergo en forenklet hverdag gjennom at A-pressens Folk og Eddas Mediasite finner sammen. Og så er det mulig at prisene kan bli lavere som følge av rasjonaliseringsgevinst.

Men der stopper det også.

Prispress

– Ytterligere fleksibilitet kan forsvinne eller reduseres når dynamikken mellom to konkurrerende samkjøringer i samme område forsvinner. Eksempelvis kan en annonsør bli tvunget til å kjøpe alle avisene i regionen, selv om han bare trenger halvparten for å oppnå de målene han har, skriver Mediacom i sitt høringsbrev.

Videre vises det til at konkurransekraften til en lokalavis ikke styrkes gjennom at de samkjøringene slås sammen.

– Vi frykter at det i større grad kan bli en diktering av prisene overfor annonsørene, heter det videre.

Datterselskapet Mediaplus, som er spesialisert på stillingsannonser, argumenterer identisk.

Neppe monopol

Jobbnorge som i hovedsak produserer stillingsannonser for offentlig sektor, og formidler disse videre, ser de samme mulige konsekvensene av en fusjon.

Likevel mener de en fusjon ikke vil by på stor hindring.

– Konkurranse er alltid skjerpende faktor, men vi mener avissamkjøringen i dag har skjerpet konkurranse fra andre medier/kanaler slik at uansett eiere vil det neppe bli monopoltilstander hvor en aktør bestemmer prisene. Da finner kundene annen måte å formidle sitt budskap på.

Onsdag er fristen for Konkurransetilsynet til å komme med begrunnet varsel om inngrep i A-pressens kjøp av Edda.

(Sist oppdatert: 25.04.2012 07:00)


    En gang satte vi opp en reading for en journalist. Da sa ånden at hun egentlig ikke hadde noe å si til vedkommende. Hun skjønte at hun ikke virkelig var interessert

    Åndemaner til Aftenposten.


Ordbøker


Mediefolk

er ansatt som reporter i NRK Kulturnytt. Han er utdannet journalist og filmviter og har tidligere jobbet som reporter, nyhetsanker og programleder i Kanal24 og Radio Norge...

begynte 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Helseforetakenes Innkjøpsservice AS (HINAS). Hun kommer fra NRK Finnmark, der hun de siste fem årene har arbeidet som...

er ansatt som ny regiondirektør i Amedia region Buskerud og administrerende direktør i Drammens Tidende. Schultz har vært konstituert i stillingen siden 3. mars 2014. Hun...

er ansatt som redaktør i Manifest Tidsskrift med kultur og vitenskap som hovedområde. Hun er utdannet litteraturviter, har jobbet i Dagens Næringsliv og Klassekampen og...

er ansatt som redaktør i Manifest Tidsskrift med politikk som hovedområde. Hun er utdannet journalist og historiker og har jobbet i NRK, avisa Klassekampen og Manifest...

ble fast ansatt som redaktør for Ingeniørnytt 26. august. Han har en bachelorgrad i journalistikk fra Høgskulen i Volda og har tidligere jobbet som frilanser for Budstikka...

er tilbake som nyhetsreporter i NRK Østlandssendingen etter femten år. Hun har i mellomtiden vært ti år i Dagsnytt, og fire år i info.avdelingen som vaktsjef/journalist....

er fast ansatt som kommentator i Nationen. Han har tidligere vikariert i ulike lengre mellomledervikariater i Nationen, samt vært EU-journalist og debattansvarlig. Før det...

begynner 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Consilio. Hun kommer fra stillingen som journalist i Tønsbergs Blad. Haldorsen er utdannet adjunkt med mediefag og har...

er ansatt som redaktør i Kristelig Pressekontor (KPK). Plementas har utdanning i radio- og fjernsynsjournalistikk fra Mediehøgskolen Gimlekollen. Han har også RLE-...

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content