Svakere fra Budstikka

Men positivt finansresultat løfter bunnlinjen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Asker og Bærum Budstikka fikk et driftsresultat på 1,45 millioner kroner ved utgangen av årets fire første måneder. Ifølge en pressemelding fra selskapet er det 550.000 kroner svakere enn i samme periode i fjor.

Men et positivt finansresultat på 6,6 millioner kroner løfter resultatet før skatt til 8,1 millioner kroner. For ett år siden var tilsvarende resultat 5,1 millioner kroner.

Reduserte opplagsinntekter

En oppstilling fra selskapet som sammenligner driftsinntektene i fjor og i år, viser en negativ utvikling. Opplagsinntektene er ned fra 20,7 millioner kroner i fjor til 20,2 millioner kroner i år.

Beregnet 12-måneders rullerende opplag oppgis å være 24.441 eksemplarer per 30. april. Det er en tilbakegang på 320 eksemplarer fra det snittopplaget for 2011.

Annonseinntektene svekkes med 1,2 millioner kroner til 35 millioner kroner. Og reklamedistribusjon er ned med 300.000 kroner til 2,9 millioner kroner.

Digitale brukere

I pressemeldingen fremhever avisen at det var 28.927 daglige unike brukere på budstikka.no i april, noe som er en oppgang på 38 prosent fra i fjor.

Avisen trekker også fram at selskapet har lyktes å redusere kostnadene med 1,9 millioner kroner fra samme periode i fjor.

– Vi er fornøyd med den digitale brukerveksten på 38 prosent og kostnadsutviklingen, og vi kan glede oss over et godt finansresultat i perioden. Samtidig er det fullt fokus på fortsatt kostnadsbesparelser nødvendig i den pågående strukturendringen for norske medier, sier administrerende direktør Terje Tandberg i meldingen.

Powered by Labrador CMS