Elin floberghagen og Rolv Erik Ryssdal på Sommerkonferansen 2012. FOTO: Audhild Reidun Haugeberg

NJ tviler på Ryssdals tall

Schibsteds konsernsjef tror det blir langt færre aviser om få år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Schibsted-konsernet skal kutte ned antall journalister for å satse på ny digital kompetanse. Lederen av Norsk Journalistlag frykter for kvaliteten til journalistikken.

 På Sommerkonferansen i Kristiansand fredag kveld møtte Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal NJs leder Elin Floberghagen til debatt om framtidens journalistikk, mediehus og eierskap.

 - Vi må diskutere hva som er grunnlaget for å fjerne journalister. Det er viktig at vi bevarer og styrker kvaliteten på produktene vi leverer, sa Floberghagen til Journalisten etter debatten.

Hun mente det er viktig å ikke svekke kvaliteten de nærmeste årene for å få fremtidige inntekter som man i dag vet lite om.

Nødvendig justering

Mediekonsernet Schibsted skal kutte 400 millioner kroner i avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen innen 2015. Ryssdal sa under debatten at dette er en nødvendig justering.

- Det er viktig at vi tar innover oss at vi lever i en medierevolusjon. Schibsted ønsker å ligge i forkant av utviklingen, og vi har tro på moderne, digitale mediehus, understreket direktøren.

Ryssdal pekte på at færre og færre leser papiravisene, særlig etter iphonen og ipadens inntog.

- Det er en tøff fremtid vi møter. Journalistene må ha andre kompetanser enn tidligere. Skillelinjen mellom journalister og utviklere vil bli mindre, påpekte han.

Voldsomme tall

Floberghagen syntes det var voldsomme tall Schibsted-konsernet presenterte. Under debatten stilte hun spørsmål ved at hver fjerde journalist må gå.

- Jeg synes det var altfor voldsomme tall som ble presentert. Jeg har ikke sett en analyse som tyder på at dette var nødvendig, sa NJ-lederen etter debatten.

NJs leder mente avgjørelsen om å kutte antall journalister skyldtes panikk for synkende inntekter. Hun innrømmet i debatten at bransjen er inne i en medierevolusjon, men påpekte at Schibsted-konsernet startet i feil ende:

- De burde startet med å diskutere utviklingen og den digitale transformasjonen med de ansatte og tillitsvalgte, og sammen kommet frem til en felles virkelighetsforståelse på hva som er utviklingen for mediene.

 

Vil satse digitalt.

Schibsted-direktøren sa under gårsdagens debatt at det vil være mye færre aviser om ti år, og at vi må innse at utviklingen går svært fort.

Samtidig som Schibsted-konsernet skal kutte ned på antall journalister, vil de hente inn ny digital kompetanse.

- Journalistene må lære å følge trafikkmønsteret, og jobbe tett sammen med nyhetsutviklere. Samtidig må vi ha en god del mennesker som jobber med analyse av trafikkmønsteret. Vi må erkjenne at der må vi være i dag.

 

 

Powered by Labrador CMS