Thor Gjermund Eriksen A-pressen Foto: Birgit Dannenberg

A-pressen øker overskuddet i første halvår

Annonser og opplaget løfter bunnlinjen med 15 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Brutto driftsresultat i A-pressen, uten Edda Media, ble i første halvår på 143 millioner kroner. 15 millioner bedre enn ved samme tid i fjor. 

Kostnadene økte med åtte millioner kroner til 1,016 milliarder. Samtidig økte driftsinntektene med 23 millioner til 1,160 milliarder kroner.

Når fusjonen med Edda Media, som selv leverte et driftsoverskudd på 120 millioner kroner, er gjennomført - bytter A-pressen navn til Amedia.

I andre kvartal isolert økte opplagsinntektene med sju millioner kroner, til 220 millioner, mens annonseinntektene falt med fire millioner til 333 millioner kroner.

Spent på utviklingen

For halvåret som helhet økte de begge med henholdsvis 14 og 12 millioner. På opplagssiden er det en økning med 3,2 prosent i perioden. 

Annonseinntektene fra nett er opp fem millioner i andre kvartal og ni millioner i første halvår. Sammenlignet med i fjor er det en økning på 19 prosent. 

– Vi er spent på tallene fra august, sier konserndirektør for økonomi og finans, Glenn Veiby. Juli var svak og annonseinngangen i september dårlig på grunn av svake ordrereserver. Veiby understreker likevel at det ikke er noen krise. 

Samtidig viser han til at salget av digitale abonnement øker, selv om det ikke er de store forskjellene i kroner, gir det utslag på opplagsstatistikken sier han og viser til at opplagsfallet ser ut til å flate ut. A-pressen har nå passert 10.000 digitale abonnenter. 

Både Veiby og konsernsjef Thor Gjermund Eriksen legger trykk på sin tro på det lokale annonsemarkedet. Statistikken fra IRM viser at dagspressen som markedskanal mistet rundt 150 millioner kroner i andre kvartal. 

– Skal du være nasjonal annonsør på papir holder ikke VG og Dagbladet lenger, sier Eriksen. I løpet av høsten slår han sammen A-pressen samkjøring Folk med Edda Medias samkjøring Mediasite.

Holder på kostnadene

Samtidig som Schibsted skal kutte kostnadene i Norge med 400 millioner kroner, har A-pressen varslet at synergiene ved fusjonen kan føre til besparelser for inntil en kvart milliard kroner. Men det betyr ikke at det er nok for fremtiden.

I Bergens Tidende viser ledelsens prognoser et underskudd på 44 millioner kroner i 2015. I fjor var overskuddet på over 100 millioner kroner. I A-pressen er mønsteret i prognosene like. Og selv om det er besparelser i fusjonen, er det på sikt neppe nok. 

– Vi mener det er gode synergier å ta ut. Men det betyr ikke at vi må ha en kontinuerlig prosess på å bli bedre med å holde kostnadene nede, sier Eriksen.

 

Powered by Labrador CMS