Eivind Ljøstad, redaktør i Fædrelandsvennen. Foto:Kathrine Geard

Fevennen vant innovasjonspris

Fikk Schibsted-heder for abonnementsomleggingen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Fædrelandsvennen vant denne uken Schibsteds innovasjonspris for sin nye abonnementsmodell og nettbetalingsløsning, også kalt «X-files». Det var i mai at avisen reiste muren på nett og innførte modellen der abonnentene får tilgang både til innholdet i alle kanaler.

– Banebrytende

Juryen begrunner tildelingen med at modellen er den første i sitt slag i Norge, og sannsynligvis den første av sitt slag i Europa. Den beskrives som banebrytende og avisen får skryt for å ha lyktes med å skape og lansere et viktig bidrag til mediebransjen. 

Ifølge Schibsteds intranett er 62 prosent av abonnentene nå registrert som digitalbrukere. Siden mai har mediehuset dessuten opplevd en nettoøkning i antallet betalende abonnenter. 

At gjennomsnittsalderen på de nye abonnentene er lavere, beskrives som en positiv sideeffekt. 

Inspirasjon

– Det er alltid gøy å vinne priser, og det er ekstra gjevt at det handler om innovasjon. Det styrker vår tro på framtiden, sier Ljøstad.

Til tross for kuttprosessen som pågår samtidig i Schibsted-avisen håper han at prisen kan virke inspirerende for de ansatte.

Ljøstad viser til at avisene har to inntektskilder: abonnenter og annonser. X-files forsøker å gjøre noe med abonnementsinntektene og sjefredaktøren sier det går den positive veien.

Opplag

– Vi ligger langt foran hovedmålet vårt, som er å holde nivået fra lanseringsdatoen. Så vil vi ta igjen det tapte i år fra 1. januar.

– Dere hadde et opplag på 36.604 i fjor. Går dere i break even i år?

– Det tror jeg, men opplagsjusteringene er kompliserte med mange parametre. Hvis du tenker antallet betalende abonnenter, har vi god tro på at det skal være det samme.

Sjefredaktøren legger til at Fevennen budsjetterer med en stabil opplagsutvikling neste år.

– Det er lenge siden sist.

Innovasjonsprisen er for øvrig vunnet i konkurranse med alle Schibsteds redaksjonelle virksomheter og rubrikktjenester.

Powered by Labrador CMS