For første gang siden det rosa bilaget ble lansert i 2005 får den en aniktsløftning. Illustrasjonsfoto

VG pusser opp Sporten

Det rosa bilaget får nytt uttrykk fra 23. november.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

1. juni 2005 lanserte VG et eget sportsbilag på rosa papir. Siden den gang er det ikke gjort større endringer i uttrykket. Det mener avisa nå er på tide.

Større helhet

– Det vi gjør nå er ikke noen revolusjon. Vi håper å gi bilaget en ansiktsløfting og revitalisering utseendemessig. Også strammer vi til litt, sier sportssjef papir Trond Johannessen.

Men hva endringene går ut på, vil han ikke gå inn på  i detalj. Det må leserne vente en drøy uke med å få svar på.

– Det blir rart å gå inn på de enkelte detaljer. Dels både fordi det er småting som sammen blir store, og dels fordi det er vanskelig å forklare.

Leserne vil ifølge sjefen likevel oppleve et mer helhetlig produkt som i større grad skal framstå som en egen avis.

– Men jeg håper folk vil kjenne seg igjen. Vi vil se noe annerledes ut, men beholde VG-uttrykket.

Ny seksjon

Ikke bare grafisk, men også redaksjonelt blir det endringer. Hvor store vil Johannessen ikke ut med, men han lover noe nytt.

– Det er en del av seksjonen som blir helt ny. Ellers jobber vi selvsagt med det redaksjonelle innholdet i papirproduktet kontinuerlig, og det er noe vi vil ha enda sterkere fokus på fremover.

Sportssjefen er opptatt av at sportsbilaget fortsatt skal være et nyhetsdrevet medium med temperatur.

– Det skal ikke bli et magasin selv om det blir mer reportasjer og avistankegangen stadig er i  utvikling.

Ansiktsløftingen skal ha røtter i prosjektet med endring av hovedavisen i fjor. Et av grepene som ble gjort i hovedavisen var å innføre nye fonter som appellerte til et yngre publikum.

Unge lesere

Lesermessig har VGs sportsbilag høyere oppslutning enn konkurrentenes sportsseksjoner, ifølge analysesjef Richard Reinsberg. For VG er tallet på 65 prosent, mens gjennomsnittet ligger på 30 prosent.

– Det har å gjøre med profilen VG har bygget opp på sport, sier Reinsberg.

Han forteller videre at VG har flere mannlige enn kvinnlige lesere, og at dette gjenspeiler seg i lesingen av sportsbilaget.

Analysesjefen sier VG også har flere unge lesere opp til 30 år enn konkurrentene, og at sportssatsingen er en del av forklaringen på dette.

PS: Dette er den første saken som Journalisten har plukket opp på det sosiale bildedelingsmediet Instagram. 

Powered by Labrador CMS