Klager NRK inn for PFU

19012013.jpg(image/jpeg)
Reportasjen som har vakt kritikk ble sendt lørdag 12. januar. Skjermdump fra NRKs Nett-TV

Den 15 år gamle jenta som ble voldtatt reagerte kraftig på Dagsrevyens reportasje.

AV Glenn Slydal Johansen [21.01.2013 12:45]

I helgen skrev Journalisten at en reportasje NRK Dagsrevyen sendte lørdag 12. januar vekker sterke reaksjoner. Innslaget handlet om en rumensk kvinne som satt fengslet i Bergen for menneskehandel med egne barn.

Sterke reaksjoner

Det reportasjen ikke fortalte noe om, var at kvinnen også er dømt for medvirkning til voldtekt av sin egen 11 år gamle datter. Ifølge dommen fullbyrdet voldtekten et ekteskap etter romfolkets tradisjon, som kvinnen også mottok 10.000 euro i vederlag for. Jenta bor i dag på ukjent sted i Sverige.

Det var nettstedet document.no som først omtalte saken mandag 14. januar. Dag og Tid-journalist Jon Hustad skrev om saken i en kommentarartikkel på Dag og Tid sist fredag. Overfor Journalisten reagerte statsadvokat Rudolf Christoffersen også kraftig. Han sa at reportasjen fortiet sentrale faktaopplysninger i saken.

NRK innrømmet i helgen at det var feil å utelate opplysningen om at kvinnen i reportasjen også var dømt for medvirkning til voldtekt av egen datter. Men statskanalen kunne ikke begrunne hvorfor opplysningen ble utelatt. 

870.000 nordmenn så Dagsrevyen lørdag 12. januar.

Varsler PFU-klage

Nå varsler jentas bistandsadvokat, Beate Hamre, at de skal klage NRK inn for Pressens faglige utvalg (PFU)

– Vi holder på å skrive klagen. Det er ingen tvil om at vi klager inn denne saken.

Rystet

Hamre sier at jenta, som nå er 15 år, selv er kjent med NRKs reportasje. 

– Hun reagerte voldsomt. Hun er utsatt for store traumer og er sterkt preget av det. Hun bor i Sverige og ønsker ingen kontakt med sin familie, sier Hamre.

Bistandsadvokaten varsler at hun kommer til å klage NRK inn for Pressens faglige utvalg (PFU).

– Vi holder på å skrive klagen. Det er ingen tvil om at vi klager inn denne saken.

To av Hamres kolleger var bistandsadvokater for andre personer i den såkalte sigøynersaken som gikk i Bergen tingrett i fjor. Hamre sier at alle tre er like rystet over NRKs innslag.

– Alle er like rystet over hvordan hele saken var framstilt. Den var veldig spesielt vinklet.

Hamre sier NRK ikke gjorde noe forsøk på å snakke med henne før innslaget ble sendt.

– Jeg var kjent med at det ville komme en reportasje fordi journalisten var tilstede ved bevisopptak i Romania i desember.

Stiller NRK spørsmål

Også Hordaland statsadvokatembeter vil følge opp saken videre. Førstestatsadvokat Eirik Stolt-Nielsen utelukker ikke en framtidig PFU-klage. Men han vil først skrive et brev til NRK der han tar opp saken.

– Det er fornuftig at vi først tilnærmer oss NRK. Vi ser at NRK i noen grad tar kritikk, om enn i ganske smale fora. Til ingen fornærmelse for Journalisten, men det når ikke veldig bredt. Jeg tror ikke debatt og beklagelse i Fagbladet på en lørdag retter opp en åtte-ti minutter lang reportasje i Dagsrevyen uken før, sier Stolt-Nielsen.

I et brev som sendes i løpet av mandagen spør kontoret hvordan NRK vil følge opp sin egen beklagelse.

– Vi lurer på hva NRK har tenkt å gjøre med det. Hvordan har de tenkt å rette opp reportasjen? Det spørsmålet vi vil stille dem.

NRK svarte ikke på Journalistens henvendelser mandag formiddag. 

Redaksjonsleder Ole Eivind Henden i Dagsrevyen sier at de så langt verken har mottatt PFU-klage eller brev fra førstestatsadvokaten.

– Vi har ikke fått noe her ennå. Det må vi ta tak i når den eventuelt kommer. Vi har heller ikke fått noe brev foreløpig, sier Henden.

Les også:NRK innrømmer domstabbe
«Som å lage sak på Treholt uten å nevne spionasjen»

(Sist oppdatert: 21.01.2013 13:27)


    En gang satte vi opp en reading for en journalist. Da sa ånden at hun egentlig ikke hadde noe å si til vedkommende. Hun skjønte at hun ikke virkelig var interessert

    Åndemaner til Aftenposten.


Ordbøker


Mediefolk

er ansatt som reporter i NRK Kulturnytt. Han er utdannet journalist og filmviter og har tidligere jobbet som reporter, nyhetsanker og programleder i Kanal24 og Radio Norge...

begynte 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Helseforetakenes Innkjøpsservice AS (HINAS). Hun kommer fra NRK Finnmark, der hun de siste fem årene har arbeidet som...

er ansatt som ny regiondirektør i Amedia region Buskerud og administrerende direktør i Drammens Tidende. Schultz har vært konstituert i stillingen siden 3. mars 2014. Hun...

er ansatt som redaktør i Manifest Tidsskrift med kultur og vitenskap som hovedområde. Hun er utdannet litteraturviter, har jobbet i Dagens Næringsliv og Klassekampen og...

er ansatt som redaktør i Manifest Tidsskrift med politikk som hovedområde. Hun er utdannet journalist og historiker og har jobbet i NRK, avisa Klassekampen og Manifest...

ble fast ansatt som redaktør for Ingeniørnytt 26. august. Han har en bachelorgrad i journalistikk fra Høgskulen i Volda og har tidligere jobbet som frilanser for Budstikka...

er tilbake som nyhetsreporter i NRK Østlandssendingen etter femten år. Hun har i mellomtiden vært ti år i Dagsnytt, og fire år i info.avdelingen som vaktsjef/journalist....

er fast ansatt som kommentator i Nationen. Han har tidligere vikariert i ulike lengre mellomledervikariater i Nationen, samt vært EU-journalist og debattansvarlig. Før det...

begynner 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Consilio. Hun kommer fra stillingen som journalist i Tønsbergs Blad. Haldorsen er utdannet adjunkt med mediefag og har...

er ansatt som redaktør i Kristelig Pressekontor (KPK). Plementas har utdanning i radio- og fjernsynsjournalistikk fra Mediehøgskolen Gimlekollen. Han har også RLE-...

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content