By Aaron "tango" Tang from cambridge, ma, usa (DSC03131 Uploaded by russavia) [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Muren falt da bomben smalt

– Når kaoset er stort nok vil også vi droppe betalmur.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Betalingsmurer på nett er intet nytt fenomen. Og i USA er man gjennom særlig The Wall Street Journal og The New York Times etter hvert blitt vant med ordningen. Men da bombene smalt i Boston tidligere denne måneden valgte de to nevnte, samt den lokale storavisen Boston Globe å fjerne krav om betaling på sitt nettinnhold. Det skriver News & Tech.

Globe har to forskjellige nettsteder, Boston.com som er gratis og Bostonglobe.com som krever brukerbetaling. Kort tid etter at bombene gikk av fjernet redaksjonen betalingsløsningen helt og samkjørte de to nettsidene. New York Times valgte å løsne på betalingskravene, mens Wall Street Journal ga leserne fri tilgang til alt innhold som handlet om terroranslaget.

Samfunnsoppdraget viktigst

– Det er interessant. At de gjør det slik. Vi har prøvd å tenke ut et slik scenario for vår del. Da er kaos ordet vi vil navigere etter. Så lenge kaos råder er vår viktigste oppgave å bringe riktig informasjon ut til leserne, da slår det ned alle andre prinsipper. Da vil samfunnsoppgaven være viktigst, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen.

Skjer en stor nyhet, altså en katastrofe eller terror vil alt bli åpnet. Det må være en stor nyhet – katastrofe terror og lignende. Og så kan det diskuteres hva som eventuelt er kaos, men Ljøstad mener det gir seg selv når det eventuelt skjer.

Han viser til at det i vinter var snøkaos på Sørlandet, det var ikke stort nok til at avisen valgte å åpne flere artikler på nettsiden enn de allerede hadde. Det til tross for kritikk fra lesere som ønsket flere åpne artikler.

Det er om kort tid ett år siden Fædrelandsvennen innførte nettbetaling på sine sider som den først store dagsavisen. Avisen ligger foran fjorårets abonnementstall, noe Ljøstad karakteriserer som positivt. Han er spent på hva tallene vil fortelle om nettrafikken når de etter 14. mai får sammenlignbare tall også her.

Uansett:

– Ordet kaos er viktig. Så lenge det er et enormt behov for informasjon, vil samfunnsoppdraget være i førersetet.

Ville åpnet

Det samme tror nyhetsredaktør Ole Erik Almlid i Aftenposten vil være mantra for dem når nettsiden utpå høsten krever betalt for sitt nettinnhold. Han forteller at det ikke har vært drøftet internt, men viser til 22. juli og informasjonsbehovet som rådet den gang.

– Vår viktigste oppgave er å informere om det som skjer, og sørge for at folk får oversikt. Jeg er veldig sikker på at dersom noe slikt hadde skjedd, ville vi åpent opp muren. Det ville i høyest grad vært viktig for oss å ivareta informasjonsbehovet.

Med en såkalt takstametermodell tror nyhetsredaktøren at de uansett vil være lett å gjøre mer innhold tilgjengelig når betalingsløsning er innført.

Powered by Labrador CMS