GLAD: Are Stokstad sier at han er helt avhengig av hjelp fra de ansatte i Amedia for å lykkes. Foto: Terje Svendsen, Østlands-Posten

- Føler jeg er ønsket

Amedia er det viktigste medieselskapet i Norge, mener den nye konsernsjefen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er en krevende tid vi er oppe i. Jeg er veldig opptatt av hvordan vi møter den digitale utfordringen, og at vi jobber med kjerneverdiene i journalistikken. At vi ikke blir en flyktig merkevare i en fragmentert virkelighet, sier Are Stokstad, som onsdag ble ansatt som ny konsernsjef i Amedia.

Han tar over etter Glenn Veiby, som har vært konstituert i stillingen siden Thor Gjermund Eriksen sluttet på tampen av fjoråret for å bli kringkastingssjef.

Internt opprykk

For tredje gang siden 2007 ansettes en konsernsjef i A-pressen/Amedia ved internt opprykk. Men styreleder Roar Flåthen sier at man har vært åpen også for eksterne kandidater denne gangen. Han forteller at opptil flere personer har vært aktuelle og har, med hjelp fra rekrutteringseksperter, tatt en runde i markedet og intervjuet flere mulige kandidater.

Flåthen sier at ansettelsesprosessen ikke var enkel.

– Vi har vurdert ut fra bakgrunn, kompetanse og muligheten vi mener kandidatene har for å drive selskapet videre. Det siste har vært avgjørende. Fordelen med Stokstad er at han kjenner selskapet meget godt og derfor kan ta tak i utfordringene fra dag én, sier styrelederen.

Flåthen mener Stokstad er en av toppene i norsk mediebransje, også før ansettelsen. Og understreker at han var den beste kandidaten til jobben.

Føler seg ønsket

Stokstad sier at han opplevde at det var konkurranse om stillingen.

– Men det er det jo styret og ikke jeg som kjenner best til. Når jeg nå er blitt ansatt kjenner jeg på følelsen av å være sterkt ønsket.

Stokstad erklærer at han nå leder det desidert viktigste medieselskapet i Norge.

– På hvilken måte er Amedia viktigere enn Schibsted?

– Vi er til stede i to av tre norske kommuner og driver journalistikk som er nær menneskenes virkelige liv. Det er vi som løfter fram hverdagspersoner, slik at de har liggende gamle gulnede utklipp og klipper ut nye når de fyller runde år. Vi lager nyheter som forteller om det som gjør en forskjell i folks hverdag. Det samme gjelder debatt og kjøp og salg. Det har våre aviser holdt på med i generasjoner og det skal vi også gjøre i den digitale medieverden. Derfor er det så utrolig viktig at vi har sterkt fokus på det, og derfor er det så morsomt å jobbe i dette konsernet. Og derfor er jeg så glad for at jeg har fått jobben.

Avhengig av hjelp

Stokstad understreker at han er helt avhengig av hjelp fra de ansatte i Amedia for å lykkes.

– Det er ikke jeg, men alle våre journalister som skal lage den gode journalistikken. Men forhåpentligvis skal jeg hjelpe til med å tydeliggjøre og sikre at vi hver dag kan utgjøre en forskjell for folk over hele Norge. Også inn i den digitale utfordringen vi nå står midt oppe i.

– Men hvordan skal du klare det med færre ansatte?

– Endringer kommer vi til å leve med hele livet. Jeg vil svare deg på en annen måte: Magien ligger i evnen til å formidle, i den journalistiske kvaliteten som skapes, i møtet med 80-åringen som jubilerer eller med skolen som blir nedlagt. Magien ligger i den skarpe nyheten, i den gode historien, i den reflekterte mening og i den gode analysen. Så er det en utfordring å sikre at vi har ressurser og folk til å gjøre det. Det er en kamp om inntekter, rammebetingelser og effektivitet på alle områder.

Kjerneoppgaver

– Må du starte i den nye jobben med å definere hvilke områder som må nedbemannes ytterligere?

– Vi er 3.400 ansatte nå. Jeg aner ikke hvor mange vi blir framover. Det som er viktig nå er at vi husholderer våre ressurser til enhver tid, slik at vi løser vår kjerneoppgave. Finansieringen av journalistikken er som kjent utsatt. Dette er krevende, og det vet jeg en god del om som styreleder i Mediebedriftenes Landsforening. Men jeg er veldig opptatt av å løfte fram viktigheten av jobben vi gjør hver dag. Det er også utgangspunktet for framtidig finansiering.

Powered by Labrador CMS