Amedia med storoppkjøp

Har kjøpt Christen Sveaas-eide Digitale Medier 1881 for 280 millioner.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Kjøpsavtalen ble undertegnet bare en halv time før Amedia startet sin pressekonferanse klokka 12, der konsernets resultat for første kvartal ble presentert. Også nyheten som Journalisten meldte om tidligere på dagen, om oppkjøpet av Kistefos-selskapet Digitale Medier 1881, ble lansert på pressekonferansen.

– Dette er en av de sterkeste merkevarene i Norge, med aner helt tilbake til 1881. 1881.no ble kåret til Europas beste nettkatalogtjeneste i 2007 og 2010. Selskapet har vist solid vekst og stor lønnsomhet, sa konserndirektør Glenn Veiby da han presenterte nyheten.

Amedia satser på å sikre seg nettkompetanse fra firmaet, som blant annet kan skryte av å være tilknyttet Norges eldste opplysningstjeneste. Amedias motiv er å styrke mediekonsernets egne nettjenester. Konsernledelsen har varslet en økende satsing på digitale tjenester som kan bidra til nye inntekter. Så langt har imidlertid Amedias digitalsatsinger bleknet noe i forhold til den største konkurrenten i det norske mediemarkedet, Schibsted.

105 ansatte

Etter det Journalisten forstår skal Amedia ha betalt i størrelse 280 millioner kroner for Digitale Medier 1881. Selskapet holder til i Nydalen i Oslo og hadde en samlet omsetning på 189,6 millioner kroner og et resultat før skatt på 31,9 millioner i 2012. Lønnsomheten har økt kraftig siden oppstarten to år tidligere. Antall ansatte var 105 ved siste årsskifte.

Digitale Medier 1881 og Opplysningen 1881 var tidligere ett selskap. Begge er eid av det Christen Sveaas-kontrollerte investeringsselskapet Kistefos gjennom Telecom Holdning AS. Det var Telenor som i 2002 tok i bruk 1881 som det nye nummeret til sin gamle tjeneste Opplysningen.

Overtok fra Telenor

Opplysningsvirksomheten har imidlertid falt kraftig de siste ti årene, ikke minst på grunn av gratis søk på internett. Telenor definerte ikke lenger opplysningstjenester som en del av sin kjernevirksomhet og solgte derfor Opplysningen 1881 etappevis til den nye hovedeieren Kistefos i løpet av perioden 2007 til 2011.

Nettdelen av Opplysningen 1881 ble skilt ut i Digitale Medier 1881 i 2010. Ifølge selskapets årsrapport for 2012 er Digitale Medier 1881 en av Norges ledende formidlere av person- og bedriftsinformasjon på internett, via nettsiden www.1881.no.

I tillegg til å drifte web-portalen forvalter selskapet opplysningsdatabasen som er tilknyttet Opplysningen 1881. Sistnevnte selskap sitter igjen med den manuelle delen av nummeropplysningen og sms-opplysning.

– Digitale Medier 1881 passer godt inn i Amedias portefølje og vil være en viktig vekstplattform og bli en motor i vår digitale satsing, sa Veiby.

Til Konkurransetilsynet

1881 er den nest største aktøren i det norske katalog- og listingmarkedet på nett, etter Eniro (Gule Sider). På mobil er de to tjenestene jevnstore.

Oppgkjøpet skal godkjennes av Konkurransetilsynet.

 

Powered by Labrador CMS