Arnt Sommerlund. Foto: Birgit Dannenberg

Journalistikkampanje tar form

Spisser målgruppen til å være for unge fra 15-19 år.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Medieorganisasjonenes holdningskampanje for å øke kjennskapen til journalistisk metode og etikk begynner å ta form.

–Vi har endret prosjektmålene. Vi gikk bredt ut, men så i høst at tid og ressurser gjør det vanskelig å treffe så vidt. Noen målgrupper er viktigere enn andre, derfor konsentrer vi oss nå om de unge – fremtidens mediebrukere, sier prosjektleder Arnt Sommerlund.

Inn i skolen

Journalistiskkampanjen er foreløpig prosjektert til 2014. Oppstart vil være i uke ni eller elleve, avhengig av skolenes vinterferie. Første arrangement vil være åpne mediehus, for videregående elever og kanskje 10. klasse på ungdomsskolen.

–Vi er helt avhengige av å spille på lag med lokale redaksjoner og mediehus for at det skal bli en nasjonal kampanje. Vi legger ikke føringer på hvordan de åpner seg opp og inviterer elevene inn. Men vi håper å finne ildsjeler og entusiaster i det ganske land som kan synliggjøre verdien av journalistikken.

Sommerlund tenker seg mulighetene av at redaksjonen forstår ordet åpen i overført betydning. Han trekker frem Aftenpostens Facebookside Bak forsiden, der journalistene forteller om vurderinger og prioriteringer, som et forbilledlig eksempel. I tillegg foreslår han hospitering, som supplement til å se redaksjonene i arbeid.

I løpet av året vil det også bli markeringer i forbindelse med grunnlovsjubileet. Til høsten vil kampanjen også presentere et eget undervisningsopplegg til bruk i skolen. Dette er fortsatt under utvikling, men Sommerlund håper det ferdige materialet vil falle i smak hos lærerne.

–Det vil trolig innholde et ungdommens PFU. Et konsept der de unge kan teste seg selv på vanskelige etiske valg. Det vil også muligens være en spørreundersøkelse og quiz. Opplegget vil også tilfredsstille gjeldende læringsplan for videregående, og vil trolig også passe for 10. klasse

Ny Fritt Ord-runde

Holdningskampanjen er et samarbeide mellom de fleste medieorganisasjonene. Den fikk også 250 000 i støtte av Fritt Ord. Noe som var langt mindre enn det ble søkt om. I begrunnelsen for det mindre beløpet sto det blant annet at prosjektbeskrivelsen ikke var målrettet nok. Sommerlund mener at den reviderte prosjektplanen gjør det naturlig å se på om de ikke skal gå en ny runde med søknad om finansieringsstøtte.

–Formålet med kampanjen er å gjøre unge til kritiske mediebrukere, og øke kjennskapen til de journalistiske metodene, slik at de lettere kan skille disse fra annen informasjon. Det handler om kjennskap, holdning og handling. Og vi gir de unge litt flere verktøy til å sjekke fakta og avsløre reklame og annen informasjon som ikke er redaksjonelt behandlet.

Den planlagte digitale verktøykassen som tidligere lå i prosjektet er det imidlertid ikke avsatt midler til.

–Prosjektstyret var enig i at det var en god idé, som vi bør ta vare på og videreføre. Men innenfor rammene av ett år fant de at det var for stor risiko å starte på utviklingsjobben. Det var fremtidsrettet riktig, men det ble en standard prioritering ut fra ressurser, tid og penger.

Powered by Labrador CMS