Papiravis i medvind

Har fått god drahjelp fra aktive lesere, inkludert en tidligere statsminister, en tidligere utenriksminister og en særegen rockeartist.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebransjen har i 2014 vært preget av nyheter om krise for papiravisene, nedbemanning og truende avisdød. Her er en liten gladnyhet i strømmen av negative meldinger: Nesten hele Oppegård elsker sin lokalavis, som gikk med overskudd allerede i sitt første driftsår.

Oppegård Avis har bare eksistert siden april 2013, og foreløpig kun på papir. Rimelig motstrøms i disse tider, med andre ord. I en fersk markedsundersøkelse fra Ipsos MMI svarer ni av ti at de er fornøyd med gratisavisa. 74 prosent av innbyggerne over 15 år i Oppegård kommune, det vil si rundt 16.000 personer, leser hver utgave av avisa. Ikke bare én gang, men nesten to (gjennomsnittlig 1,94 ganger).

Rene fans

– Det er moro at vi blir lest - og at leserne tar fram avisa flere ganger - i den sterke konkurransen om folks tid og oppmerksomhet. Det viser at mange av de spurte er rene fans. Og det gjelder slett ikke bare de eldste leserne, men godt nedover i alderssegmentene, sier en godt fornøyd Thomas N. Witsø-Bjølmer.

Han er forlagsredaktør i Forlaget Bjørgu AS, som holder til på Kolbotn utenfor Oslo og utgir tekniske fagtidsskrifter med et samlet opplag på rundt 25.000. Witsø-Bjølmer er også ansvarlig redaktør i Oppegård Avis gjennom Bjørgus datterselskap Helt Lokalt AS. Redaksjonen i gratisavisa består av redaktør og én journalist på heltid, samt noen frilansere.

Ipsos MMI-undersøkelsen bygger på svar fra 300 innbyggere. Feilprosenten er oppgitt til mellom 2,5 og 5,8 prosentpoeng. Overfor Oppegård Avis betegner seniorkonsulent Bente Dahlum i Ipsos MMI resultatene som “meget – til dels oppsiktsvekkende - gode”.

Under press

Opplagsstatistikken for de siste årene viser at de minste lokalavisene klarer seg best i et fallende marked. Medieforsker Sigurd Høst, som har fulgt avisbransjen tett i flere tiår, tror imidlertid at også papirutgavene til de superlokale avisene nå må forberede seg på tøffere tider.

– At de har klart seg best betyr ikke at de er frikoplet fra utviklingen. Opplagene er begynt å falle, om ikke dramatisk. Annonsemessig begynner de også å merke konkurransen. Annonsørene krever nå billigere, skreddersydde og målrettede tilbud, sier han.

Forgjenger

Oppegård Avis oppsto i kjølvannet av en tidligere gratisavis i kommunen, Lokalavisen Oppegård. Den var eid av den store avisa i området, Østlandets Blad, og ble lagt ned i august 2012. Dermed åpnet det seg en mulighet for nye koster.

Oppegård Avis har satset på å engasjere folk og å få leserne til å bidra med nært stoff fra det som skjer i kommunen. Også på dette området forteller ledelsen om suksess. Ifølge Witsø-Bjølmer har det leserproduserte innholdet i snitt utgjort 28 prosent av innholdet, men han håper at det kan øke ytterligere til en tredel av utgavene.

Bondevik og Hank

– Vi har 11 faste kronikkforfattere som har tilknytning til Oppegård kommune og skriver om lokalsamfunnet vårt, forteller Witsø-Bjølmer. Blant dem er tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik og tidligere Høyre-leder og utenriksminister Jan Petersen, som nå er ambassadør i Wien. Hans-Erik Dyvik Husby, kjent som Hank von Helvete, er også med.

Vanlige lesere bidrar med alt fra kampreferater, bilder, korpsomtaler til bursdags- og bryllupshilsener.

– Leserne våre er ekstremt flinke til å tipse og dele stoff med oss. Det bidrar til å bygge opp avisproduktet, sier Anders Nordheim Dahl, som er redaktør i Oppegård Avis.

– Er gøy

Han oppfatter at redaksjonen har funnet en formel som ser ut til å fungere.

– Vi har lykkes med å skape engasjement for et papirprodukt og det er gøy. Det er altfor tidlig å erklære papiravisen for død. For meg er ikke plattform det viktigste. Det viktigste er å ha et godt, bunnsolid lokalprodukt. Har du et godt produkt, vil leserne oppsøke det.

Dahl viser til et annet interessant funn i markedsundersøkelsen: 78 prosent av leserne svarer at de ikke savner en digital utgave av Oppegård Avis.

– Til nå har vi kun brukt Facebook, der vi har fått 7.000 tilhengere. Vi har planer om en nettsatsing på sikt, når vi har et produkt som er modent for det markedet.

Så vidt i pluss

Men alt er vel ikke bare fryd og gammen i en nystartet lokalavis? Ansvarlig redaktør Witsø-Bjølmer innrømmer at han kunne ha ønsket seg noe bedre oppslutning fra de lokale annonsørene. Uten de fire faste sidene med betalt informasjon fra kommunen ville regnskapet vist røde tall. Men Oppgård Avis klarte å komme ut med overskudd i 2013.

– Overskuddet var ikke stort, kun noen tusenlapper. Men vi startet ikke Oppegård Avis for å tjene penger. Vi liker å lage avis og er glad i kommunen vår.

Nå vurderer ledelsen å utvide virksomheten til to utgivelser i uka.

– Da snakker vi i tilfelle om en abonnementsutgave. Leserundersøkelsen og direkte tilbakemeldinger fra folk som tilbyr seg å betale for avisa tyder på at det er marked for det, sier Witsø-Bjølmer.

Forveksling?

Medieforsker Høst synes det er vanskelig å kommentere de positive tilbakemeldingene for Oppegård Avis.

– Forgjengeren, Lokalavisen Oppegård, hadde også gode resultater fra markedsundersøkelser. Jeg var selv med på å lage slike undersøkelser for eierne, Østlandets Blad og Edda Media. Det kan hende at Oppegård Avis flyter noe på forgjengerens popularitet.

Witsø-Bjølmer sier at han ikke har noe godt svar på disse aspektene.

– Det kan være at en del av de spurte i undersøkelsen forveksler de to avisene. De har savnet en lokalavis etter at vår forgjenger ble nedlagt, så det kan være en grunn til at vi er blitt så godt mottatt.

Er skeptisk

Høst oppfatter et utvalg på 300 innbyggere som greit. Han legger imidlertid til at han generelt er blitt stadig mer skeptisk til tall fra markedsundersøkelser, på grunn av større usikkerhet om utvalg og svarprosent.

– Jeg har en bakgrunn fra intervjuavdelingen til Statistisk Sentralbyrå. Dette var for mange år siden og det har skjedd en negativ utvikling siden. Den gang var det et faresignal hvis svarprosenten lå under 80 prosent. Nå ligger den i beste fall på 50 prosent, men mer normalt på 30-40 prosent.

Powered by Labrador CMS