Digi-ansatt: En drøm

Innen november integreres Digi hos Teknisk Ukeblad.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Så langt er det ikke laget en detaljert plan for hvordan Digi skal fungere i Teknisk Ukeblad, forteller publisher Jan M. Moberg. Men noen tanker er uansett tenkt.

Det var i går at Teknisk Ukeblad kunngjorde kjøpet av bransjenettstedet for IT-bransjen.

Slik kan det bli

Digis merkenavn skal bestå og nettstedet skal ha en egen redaktør, men ikke ansvarlig. Den rollen skal Moberg ha. Og Digi blir en egen avdeling i TU. Moberg sier at det ikke er snakk om det han kaller for å TU-fisere Digi. Det nyinnkjøpte nettstedet TU måtte ut med noen millioner kroner for, skal heller hente krefter fra TU enn motsatt.

Selv om det naturligvis blir stoff på tvers av publikasjonenes forsider.

- Digi fortsetter inntil videre som de har gjort, og så må det bli en vurdering hva vi gjør videre. En vurdering som i høyeste grad Digis redaksjon må være med på. Jeg tror de på selvstendig basis også vil ønske seg et mål og en plan for hvordan de skal utvikle seg redaksjonelt.

Digi er det tredje fagtidsskriftet som innlemmes i TU. Fra før av eier Teknisk Ukeblad også Våre Veger og Automatisering. Det er gått over et halvt år siden de begynte å snuse på Digi og det er ikke stort lenger siden selskapet også vurderte andre publikasjoner.

- Vi følger med, men først nå må vi få innlemmet Digi før vi tar nye skritt.

TU har riktignok dekket IT og IKT, men tar Digi nå tar styringen på. Det er ikke unaturlig å tro at de som har arbeidet med dette i TU til nå vil flyttes til det nyinnkjøpte nettstedet. Moberg sier det er for tidlig å kommentere.

Hånden i hansken

Senest 1. november skal Digi være på plass hos TU. Redaktør Marius Jørgenrud gleder seg. For etter at den forrige redaktøren stakk og en tidligere kollega gikk av med pensjon, har de vært tre medarbeidere som har stått for innholdet. Nå blir de flere igjen. Selv kaller han det for den største satsingen på ti år.

Dette er veldig spennende. De er folk som skriver om teknologi, slik vi er. Dette er hånden i hansken. Jeg kjenner rett og slett glede ved å komme til likesinnede.

TU har de senere årene arbeidet å nå bredere lesergrupper digitalt. Nå kan man kanskje forvente tilsvarende for Digi. Moberg sier at lite er tenkt i de baner og at Digi skal være Digi. Det har også Jørgenrud forsikringer om.

- Vi er opptatt av at vi ikke skal miste det unike som vi bringer med oss. Heller skal vi styrke hverandre.

Klarere fokus

Sjefredaktør Terje Johansen i DB Medialab forteller at selv om Digi i porteføljen har vært en slags øy utenfor gruppen, har de andre publikasjonene likevel kunnet benytte seg av innholdet fra nettstedet. Senest i dag da Digi hadde reportasje om Windows10.

- Men det er klart forskjellene er store i måten du skriver på i Digi og i Dagbladet. I et bransjemedium forutsetter du at kunnskapsnivået hos leserne er høyere. At de vet hvem som er hvem og hva som er hva. Du kan ikke forklare alt når du skriver for en så liten stamme som it-næringen.

 - Med Digi solgt betyr det fokus. Det blir lettere å finne samspillet mellom Dagbladet og de andre nisjepublikasjonene. Ikke minst på kommersiell side, og i utvikling.

Johansen sier det har vært flere budgivere enn én, og legger til at det har vært viktig å finne riktig eier for Digi.

Digi er landets eldste nettavis uten tilknytning til medier knyttet til papir eller eter.

Powered by Labrador CMS