Annonseselgere bestemmer innhold

IN magasinet engasjerer journalister til å skrive næringsartikler, med instruks om å «fremheve bedriften». Det er bladets annonseselgere som bestemmer hva som skal omtales.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

IN magasinet er tidligere blitt sterkt kritisert for å betale frilansere dårlig, med kr. 500 per artikkel og 500 kroner i tillegg for dem som leverer bilder. Nå reagerer frilansjournalister også på at bladets næringsartikler er ren tekstreklame.

– I våre næringsartikler skriver vi ikke om folk som ikke betaler oss, så i den forstand er det en kobling. Kanskje burde vi i våre stillingsannonser heller søke etter skribenter enn journalister? Men for oss spiller det ingen rolle hvem som gjør det, det må bli opp til hver enkelt frilanser om de vil påta seg slike oppdrag eller ei, sier Morten Gilje, redaksjonskoordinator i IN magasinet.

Han har nylig brukt NJ-frilansernes «Jobbautomaten» for å søke etter arbeidskraft til In magasinet, og hevder at det i dag er om lag 40 frilansjournalister som bidrar til bladet.

– Jeg vil anbefale at Gilje finner seg reklamefolk i stedet for journalister til denne type oppdrag. For det er jo reklametekster for bedriftene de ønsker seg, sier NJ-leder Elin Floberghagen i en kommentar.

Og tilføyer:

– Samtidig håper jeg frilansjournalister takker nei og holder seg langt unna slike oppgaver. Det har ingenting med journalistikk å gjøre.

IN magasinet er et annonsefinansiert blad, hvor det redaksjonelle innholdet er en blanding av portretter, reiselivsstoff, underholdningsstoff og næringsartikler. Ifølge Gilje utgjør de såkalte næringsartiklene om lag 25 prosent av det redaksjonelle innholdet.

For frilansere som påtar seg oppdrag følger en skriftlig instruks kalt «Retningslinjer for næringsartikler». I denne skriver Gilje blant annet at journalisten skal «fremheve bedriften og dens produkter/tjenester». Videre skal journalisten «la intervjuobjektet stå for snakkingen», samtidig som han eller hun «gjerne kan ta produktene med ut i dagslys», mens oversiktsbilder av butikken «må være innbydende».

– Vår oppgave er ikke å drive kritisk journalistikk, men det er heller ikke slik at den enkelte bedrift kan kjøpe seg redaksjonell omtale. Derimot skriver vi bare om bedrifter som har annonser i bladet, vedgår Gilje.

Han bekrefter samtidig at det i praksis er annonseselgerne som avgjør hvilke bedrifter som skal bli beæret med en redaksjonell næringsartikkel.

– Grunnregelen er at bedrifter som kjøper årskontrakt for annonsering også kan få med en redaksjonell omtale på kjøpet, sier Gilje.

Powered by Labrador CMS