Skattemyndighet anker momsdom

I tingretten vant Adresseavisen retten til å selge papir og digitalt sammen. Det liker ikke Skatt Midt-Norge.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For litt over en måned siden ble det kjent at Polaris Media og Adresseavisen vant første runde i slaget om mediemoms mot Skatt Midt-Norge.

I Oslo tingrett fikk avisen fullt medhold i at en kombinasjon av analog- og digitalprodukt ikke opphever nullmomsen på papirproduktet, slik skattemyndighetene mener.

Skatt Midt-Norge krevde en tilleggsavgift fra Adressa når avisabonnenter kjøpte digitalabonnement.

– Vi har fått medhold i at vi kan prise våre produkter slik vi mener er riktig i markedet, og med beregning av moms på avtalt pris for det digitale produktet, sa administrerende direktør Tove Nedreberg i Adresseavisen til Dagens Næringsliv den gang.

Ifølge Ingrid Skog Hauge hos Regjeringsadvokaten mener Skatt Midt-Norge at tingrettens vurdering er feil og har derfor anket dommen til Borgarting lagmannsrett.

Ventet anke

Adresseavisen og deres advokat Morten Fjermeros skal utforme et tilsvar til anken, som vil komme om noen uker.

– Saken ble karakterisert som en prinsippsak, sånn sett er det ikke overraskende at den ble anket, sier Fjermeros.

På grunn av stor pågang i Borgarting ligger det an til at rettssaken om momsspørsmålet tidligst vil få beramming på vårparten 2014.

Powered by Labrador CMS