Redaktørkritikk mot fotballavtale

GARDERMOEN (Journalisten): Arne Jensen i Norsk Redaktørforening mener TV 2s fotballavtale er i strid med presseetikken. – Vi har sovet i timen når vi ikke har fulgt opp denne avtalen, sier han.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– TV2s fotballavtale kolliderer med etiske prinsipper som vi opererer med på andre arenaer. Nå lover jeg at vi skal ta opp denne diskusjonen i redaktørforeningen, sier assisterende generalsekretær Arne Jensen på NJs landsmøte i dag.

Pressens uavhengighet og integritet er truet når idrettsforbund selger eksklusive senderettigheter til kringkastere med betingelser som er i strid med presseetiske prinsipper, hevder medieforskerne Knut Helland og Brita Ytre-Arne i en rapport som ble presentert på NJs landsmøte.

De påstår at når Fotballforbundet krever omfattende detaljstyring og sponsoreksponering for senderettighetene, krever det samtidig at tv-selskapet skal bryte presseetiske prinsipper.

Tv-sport i etikkens grenseland

– For kravet om redaksjonell eksponering av sponsorene er i strid med Vær Varsom- og Tekstreklameplakaten. Det samme er bruk av sponsornavn i TV 2s sendinger, påpeker høyskolelektor Brita Ytre-Arne fra Høyskolen i Volda.

Hun hevder at eksponering av sponsorlogoer på en reklamevegg og kravet om at alle intervjuer med trenere og spillere skal skje foran reklameveggen, heller ikke er i samsvar med presseetiske normer ettersom sponsorer ikke skal påvirke fjernsynets presentasjonsformer.

– Det er problematisk at bruddene ofte inngår i rettighetsavtaler, fortsetter hun.

– Dagens rettighetsavtaler bidrar til å bryte ned normer for uavhengig journalistikk og redaksjonell uavhengighet, sier professor Knut Helland fra Universitetet i Bergen.

Han påpeker at tv-selskaper ofte hevder at det er bedre å gå med på noen krav enn å miste en attraktiv rettighetsavtale.

Kommersialisering av idretten

Utredingen som Brita Ytre-Arne og Knut Helland har gjort for journalistlaget viser at sportsgrenens attraktivitet danner grunnlaget for salg av senderettigheter. Dette gir rettighetshaverne mulighet til å regulere avtalene til minste detalj: Jo mer populær en idrett er, desto større er markedsverdien. Ettersom seertallene i mye større grad enn tidligere har betydning for tv-selskapenes virksomhet, har rettigheter til attraktive sportsbegivenheter fått avgjørende betydning for hva som skal dekkes av norske tv-selskaper, står det i rapporten.

Tv-selskapenes ensidige satsning på attraktiv sport har bidratt til kommersialisering av enkelte sportsgrener. Fotballen er den idretten som utløser størst betalingsvilje.

Brita Ytre-Arne og Knut Helland påpeker at medieselskaper investerer så store beløp i idrett at de ønsker å få utnyttet rettighetene slik at de gir mest mulig avkastning. En tv-kanal som sikrer seg attraktive sportsrettigheter, har en egeninteresse av å promotere den aktuelle idretten. Dette innbærer også at kanalene promoterer et produkt og et idrettsforbund.

I rapporten viser medieforskerne til at pengene til profesjonell fotball ikke kommer fra tilskuerne som fyller tribunene, men fra medierettigheter og fra sponsorer. Eksklusive senderettigheter lokker flere seere til kanalen og med flere seere kan kanalen selge mer reklame.

Problematisk formidlingsform

Ytre-Arnes og Hellands utredning viser at når tv-sporten bruker nyhetsjournalistikkens presentasjonsformer, skaper dette en forventning om at sportsnyhetene er basert på samme journalistiske kriterier som nyhetsjournalistikken. Men sportsjournalistikken befinner seg ofte i konflikt mellom nyhetsjournalistikk og promotering.

– Gjennom den gjensidige kommersialiseringen av medier og sport har de forretningsmessige interessene til medieselskaper i stor grad kommet til å være i samsvar med interessene til institusjoner som forvalter ”sportsproduktet”, sier Knut Helland.

– Vi kan ikke bare kapitulere og gi opp kampen. Nå må vi gjøre noe for i ytterste konsekvens handler TV 2s sportsavtale om ytringsfriheten. Jeg tenker at rapporten som nå er presentert her på NJs landsmøte må være begynnelsen til en prosess, ikke slutten, sier Arne Jensen.

Powered by Labrador CMS