Adressa får gult kort for tekstreklame

IJ-forsker Ivar Andenæs gir Adresseavisen gult kort for eks-redaktør Gunnar Flikkes reisebrev. Nå har Flikke svart Journalisten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

20 Adressa-lesere er med på turen som går til Marche-regionen på «baksiden av Roma» ut mot Adriaterhavet. Avisen skriver selv at det dreier seg om en snau ukes gourmetopplevelser med mat og vin i sentrum, og «avisens representant på turen» er tidligere sjefredaktør Gunnar Flikke. Og Flikke skriver dagbok som fagmedarbeider Ivar Andenæs ved Institutt for Journalistikk mener er på grensen til å bryte med pressens egen Tekstreklameplakat. Andenæs har forsket mye på tekstreklame i norsk presse.

– Det er ikke rødt, men et gult kort, sier Andenæs.

Oppfordrer til å reise med KLM

Det er særlig to forhold som IJ-forskeren mener er på grensen. I det første reisebrevet mandag gir Flikke meget raus PR for KLMs rute fra Trondheim til Bologna. Flikke skriver:

«Med KLM sin direkte rute fra Trondheim til Amsterdam er det bare 50 minutter å vente før KLMs rute går videre til Bologna. Etter til sammen vel fire timers flytid er man midt i Italia med alle de muligheter det gir. Bruk denne forbindelsen, så opprettholder vi en fin direkteforbindelse med Midt-Norge og Midt-Italia».

Journalisten har tatt et søk på SAS og funnet at det skandinaviske statsselskapet flyr Trondheim-Bologna på 6.05 timer, en halv time mer enn KLM som har total flytid på 5.35 timer, men uavhengig av det mener Andenæs at aviser bør være meget varsomme med denne typen «løp og kjøp»-oppfordringer.

Flikke anbefaler feriebolig

Det andre eksempelet gjelder Flikkes reisebrev fra onsdag, der han skildrer et besøk på Moncaros vinhus med påfølgende lunsj hos presidenten for vinhuset:

«Lunsj ble servert i ferieboligen til presidenten i Moncaros vinhus i Acquavivaområdet. En praktfull bolig som leies ut til turister. Den ligger i et rolig og vakkert område. Flott beliggenhet på en høyde og eget svømmebasseng. Tenuta Sol Alta er navnet, og den som vil vite mer kan finne det på nettstedet http://www.tenutasolalto.com/italiano/. Anbefales», skriver Flikke.

– Denne saken er litt tvilsom. Jeg vil si at den tenderer til å bikke over grensen for hva som er tekstreklame og ikke. Ved forbrukertester er det viktig å sammenlikne mellom flere tilbud. At man tar ett enkelt tilbud og så skryter av det uten andre sammenlikninger, er ikke bra, sier Ivar Andenæs.

Leserreiser ganske utbredt

– Er disse eksemplene fra Adresseavisen særegne?

– Nei, dessverre er det ganske utbredt med sånne leserturer, og det blir stadig mer av det. Generelt vil jeg si at man skal være meget varsom med slike aktiviteter i pressen. Tekstreklameplakaten sier helt klart at redaksjonell dekning av egne virksomheter og tiltak skal skje etter samme journalistiske kriterier som ellers, og plakaten sier også at man skal opprettholde et klart skille mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt arbeid. Det er et gammelt og godt prinsipp at journalister ikke refererer fra møter og arrangementer hvor journalisten selv er aktiv deltaker, sier Andenæs.

Ansvarlig redaktør i Adresseavisen, Arne Blix, sier at avisen har egne, interne regler som gjør at de betaler for alt de er med på.

– Hvorfor legger dere ut en sak med den typen anbefalinger og lenker, Blix?

– Det er slik at vi i jungelen av veldig mange tilbud har vært og sett på og testet noe som vi synes er bra. Det er det det bygger på. Vårt grunnlag er at dette er det vi har testet, men dermed ikke sagt at det er det eneste og beste, men det er anbefalelsesverdig, mener vi.

Fire reiseopplegg hittil i år

Blix sier at Adresseavisen har hatt fire forskjellige reiseopplegg hittil i år. Avisen velger alle turer, og samarbeider med forskjellige turoperatører, som tar seg av alt det tekniske mens avisen lager det faglige programmet.

– Er dette journalistikk eller tekstreklame?

– Det avgjørende er om de vurderinger vi gjør, positive eller negative eller både og, baserer seg på våre egne opplevelser. Vi lager våre reisebrev etter å ha vært der, sett det, uavhengig av alle andre, kun basert på hva som er tjenlig å gi av opplysninger til våre lesere. Og det garanterer vi for, sier Blix.

– Dere anbefaler en flyrute og et bestemte feriehus i et land der det kryr av slike tilbud. Er det riktig?

– Det spørsmålet berører hvor konkret man skal være. Poenget er ikke flyselskapet som sådan. Poenget er at vi vil fortelle våre lesere hva som er korteste og letteste vei for lesere i vår region hvis de skal til Midt-Italia. Og når det gjelder dette feriehuset, så dreier det seg om å gi helt konkrete opplysninger om et sted vi har vært og som vi kan anbefale. Forbrukerjournalistikk må være konkret, ikke diffus, sier sjefredaktør Arne Blix.

Adressa har desket gamleredaktøren

Etter at Journalisten onsdag ettermiddag snakket med sjefredaktør Arne Blix, ble det tredje reisebrevet fra gamleredaktør Flikke endret torsdag klokken 10.01. Den versjon som nå ligger ute er:

«Stadig flere leier ut bolig

I Aquaviva-området, som i andre deler av Marche-regionen er det stadig flere muligheter for turister å leie hus. Du finner stoff om dette på nettsteder som:

www.turismo.marche.it/it/it/index.asp

www.le-marche.it

Vi besøkte et nytt anlegg, Tenuta Sol Alto, en stor bolig med flere utleiemuligheter. Stedet ligger vakkert til i et rolig og landlig område. Her spiste vi også dagens lunsj. Mer om stedet finner du på www.tenutasolalto.com».

Les også Gunnar Flikkes debattinnlegg om vår artikkel

Powered by Labrador CMS