NRK og Dagbladet verstinger i PFU

Verstingene NRK og Dagbladet lover å satse mer på forlik med klagerne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NRK er landets suverent største mediebedrift, med sine mange sentrale og lokale redaksjoner. Til sammen behandlet PFU 20 NRK-klagesaker i 2006, av dem fire på Dagsrevyen og to på Brennpunkt. PFU avga uttalelse i 14 av sakene, NRK ble felt i fem og frikjent i ni.

2006-tallene er den siste fullverdige statistikken over innkomne klagesaker og deres skjebne. Fram til 12. oktober i år hadde PFU mottatt 18 klager på NRK og avgitt uttalelse om ni av dem. Fire har endt med brudd på god presseskikk og to med kritikk.

– Vi har tatt signalene fra PFU, og har skjerpet oppmerksomheten om at det er viktig å forsøke å inngå forlik i klagesaker. Jeg er helt enig i den linja, unntatt når vi mener at vi åpenbart har rett, sier nyhetsdirektør Gro Holm.

NRK forlikte tre av fjorårets klagesaker.

Dreining

– Hva har dere lært av PFU-fellelsene?

– Vi blir nå sjeldnere felt på tilsvarsretten. Det har skjedd en dreining, slik at vi nå har flere saker der vi blir felt for identifikasjon. Jeg er usikker på om dreiningen skyldes PFUs praktisering av Vær Varsom-reglene eller vår egen praksis. Men vi publiserer jo mye mer enn før, og det går fortere i svingene. Da har det hendt at vi ikke har anonymisert tilstrekkelig.

– Koster det mye å beklage?

– Nei, det synes jeg ikke. Spesielt ikke når vi har gjort åpenbare feil. Men det er saker hvor vi selv er i tvil, og der er det viktig med en dialog med klagerne. At PFU mottar såpass mange klager sier også noe om bevisstheten om utvalget i befolkningen. Det er slitsomt og arbeidskrevende, men bra med en høy bevissthet rundt presseetikk, sier Holm.

21 for Dagbladet

PFU behandlet 15 klager på Dagbladet i fjor. Avisa ble felt av utvalget i fem av sakene. Kun én av klagene ble forlikt. Utvalget hadde også seks klager på Dagbladet.no til behandling. Tre av dem endte med brudd på god presseskikk.

Dagbladet følger opp i år, med sytten registrerte klager på papiravisa og fem på nettutgaven så langt. PFU har hittil felt mediehuset i henholdsvis tre og to klagesaker.

I høst ble Dagbladet klaget inn for PFU tre ganger i løpet av kort tid. Finansmannen Øystein Stray Spetalen klaget etter en artikkel om ølslagsmål på et utested. De pårørende i Overhalla-tragedien klaget inn avisa for å ha offentliggjort navnet på den niårige jenta som ble utsatt for overgrep. Bazar Tales klaget på dekningen av rettighetskrangelen mellom forlaget, Bang-Hansen-familien og prinsesse Märtha Louise.

I siget

– Dere er i siget, ansvarlig redaktør Anne Aasheim?

– Statistikken viser at alle store aviser opplever et sig. PFU-sakene øker også i omfang, fordi flere klagere bruker advokat. Vi bruker mye mer tid enn før på å svare klagerne og forsøke å finne forlik.

– Så du tar utfordringen fra PFU?

– Ja, det signalet tar jeg gjerne. Dialogen med klagerne er konstruktiv, og jeg har gode erfaringer. Vi redaktører har et forbedringspotensial i forhold til å gi klagerne det rommet de fortjener. Opptil flere klager mot oss er blitt forlikt, men det er for tidlig å si om noen av de siste kan løses på den måten.

2. oktober beklaget Aasheim at Dagbladet gikk ut med navnet på jenta i Overhalla-saken.

– Vi begikk et overtramp. Når man begår åpenbare overtramp bør man beklage. Det tror jeg norske redaktører kan bli flinkere til. Vi er ikke feilfrie.

Ikke i stein

– Hva gjør dere internt i Dagbladet for å forebygge klager?

– Etikk er ikke hogd i stein, men noe som tilhører den journalistiske debatten fra dag til dag i redaksjonene. Vi driver med etikk på mange nivåer, som kurs på kveldstid, diskusjoner i redaksjonene og evalueringer i redaktørkollegiet. Dessuten diskuterer vi PFU-dommene. Det er stor oppmerksomhet rundt PFU-saker hos oss, og vi er spente på utfallet. Vi kan alltid bli flinkere, sier Aasheim.

Powered by Labrador CMS