Optimisme i norske nettaviser

Marginene faller hos flere av de største, men alle tror godt om 2008.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Internasjonalt spekuleres det mye i hvordan avisene skal klare å tjene gode penger på nett, og mange kaster misunnelige blikk på nettinntektene til norske Schibsted. Selskapet har høstet mye ros for nettstrategien sin internasjonalt i år, men blant de andre selskapene som rager høyest på TNS Gallups toppliste, ser man også optimistisk på inntjeningstrendene.

Schibsted-eide VG Nett havner i toppsjiktet også i år, med en margin over 42 prosent. I DB Medialab og TV 2 Nettavisen har marginene falt, men optimismen hersker.

Vekst for ABC Startsiden

- Vi har hatt betydelig vekst for ABC Startsiden som selskap med sterk annonsevekst og økt resultatet i forhold til i fjor. Til tross for at vi har store nysatsinger, deriblant ABC Nyheter som ble lansert i våres, har vi hatt økning både på topplinje og bunnlinje. Sammenlignet med i fjor øker vi inntjening, men målt i prosent presses driftsmarginen litt ned, sier Espen Udland, administrerende direktør for internett og media i selskapet ABC Startsiden til Journalisten.

Selskapet, som sammen med den nye nettavisen ABC Nyheter blant annet også består av en katalog over norske nettsteder, en egen søkemotor og Wap-tjeneste, hadde en driftsmargin på 64,7 prosent i 2006.

Dagbladet faller for annet år

Dagbladets nettutgave, VGs hovedkonkurrent, så en halvering av driftsmarginen i 2006, sammenlignet med 2005 – fra 26,6 prosent til 13 prosent. John Arne Markussen, konstituert sjef i DB Medialab, kan ikke love gull og grønne skoger på økonomisiden for sluttresultatet i 2007, men mener det går i riktig retning.

- Vi gikk veldig ekspansivt inn i 2007. Vi dro på oss høye utgifter uten nok dekning og måtte foreta en korreksjon halvveis i året for å øke salgsinnsatsen - det har gitt resultater. Vi får en noe lavere margin enn i 2006, men vi er godt på pluss, selv om resultatet ikke er så høyt som vi skulle håpe, sier han, og utdyper:

- Overskriften for oss i år har vært korreksjon av kostnadsbildet. Vi har vært gjennom to år med tunge investeringer, så resultatet for 2007 er preget av dette. Men resultatene fra andre halvår tilsier at vi går i riktig retning, så vi går inn i 2008 med god fart.

Andre kilder sier til Journalisten at de venter et overskudd i nettavisen på åtte til ti millioner i år.

Nysatsing trekker ned

I TV 2 Interaktiv sier administrerende direktør Gunnar Stavrum at han, som de andre nettselskapene, ikke kan oppgi konkrete tall da de er kursdrivende, men at de har opplevd et todelt bilde når det gjelder utviklingstrender i 2007.

- På nettsiden har vi hatt sterk vekst på både brukere og annonseinntekter. Vi har en betalingsbasert web-tv hvor vi har sett en eksplosiv økning også i 2007. Derimot har året vært et hvileår for mobiltjenesten vi trodde virkelig skulle gå til himmels dette året. På tekst-tv har vi en veldig stor stabil base.

- De to store satsningene for oss i år har vært økonominettstedet NA24 og den lokale søketjenesten derdubor.no som vi har utviklet sammen med A-pressen. Nå er vi jo ikke Schibsted, så det har helt klart vært store satsninger for oss, sier Stavrum.

Nettavisen hadde en driftsmargin på 12,8 prosent i 2006.

Powered by Labrador CMS