Media Norge kan ramme frilanserne

Behovet for innkjøpt stoff kan bli mindre. Og en sak kan publiseres i flere aviser uten særlig vederlag. Frilansjournalistene kan bli de store taperne når Media Norge blir en realitet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Jeg håper Media Norge-samarbeidet gjør at vi kanskje ikke trenger så mange frilansere, sier A-magasinets redaktør Kjersti Løken Stavrum i Aftenposten.

Men noen vil hun fortsatt trenge, og ifølge Stavrum blir alle hennes frilansere honorert i henhold til Norsk Journalistlags frilanssatser. Problemet oppstår nå som fire aviser samles i et selskap, og med en femte som fast samarbeidspartner.

– NJs frilanssatser er fastsatt ut ifra hva slags jobb som gjøres, ikke ut ifra opplaget til den avisen eller lyttertallet til den radiostasjonen som kjøper saken. Derfor vil det i Media Norge ikke være naturlig å betale dobbelt opp for en sak, bare fordi den kan publiseres i mer enn én avis. Men det er en interessant problemstilling som vi må finne en løsning på, sier Kjersti Løken Stavrum og tilføyer:

– Vårt mål er uansett å være så attraktiv at frilansere vil jobbe for oss.

NJ advarer

Selv før klagenemnda hadde gitt sitt ja til Media Norge, jobbet fusjonskameratene og Adresseavisen med å utarbeide en utvidet avtale om stoffutvekslingssamarbeidet mellom avisene, som også skal gjelde innkjøp fra frilansere. Leder for Frilansjournalistene i NJ, Jørn Wad, advarer nå sine medlemmer mot å underskrive en slik avtale.

– Jeg er veldig forbauset over at de fem avisene har prøvd å meisle ut en avtale for frilansjournalistene uten å kontakte oss på forhånd. Derfor oppfordrer jeg nå frilansere som jobber for disse avisene å ikke undertegne en videresalgsavtale. Og de som, grunnet sitt arbeidsforhold til avisene, er i tvil om de tør la være, bør i hvert fall kontakte NJs advokater først.

Sammen med NJs sentrale ledelse var han denne uka i møte om situasjonen som har oppstått. Kjetil Haanes, nestleder i NJ, forteller at de nå skal i møte med Media Norge over påske.

– I første omgang blir det et sonderingsmøte, for å få vite mer om hva de tenker. Vi må danne oss et bilde av hva stoffutvekslingsavtalen vil innebære, før vi kan si noe mer om hvordan vi vil forholde oss til dette, sier Haanes. Han påpeker at en eventuell videresalgsavtale mellom de fem avisene, raskt vil kunne få konsekvenser langt utenfor Media Norge.

Skreddersyr avtaler

– Hvis det blir en slik avtale, vil det neppe ta lang tid før vi opplever noe tilsvarende også i andre mediekonsern. Men det er slett ikke sikkert at konsernavtaler er til det beste for frilansere.

Aftenpostens administrasjonssjef Jens Barland står sentralt i arbeidet med en ny stoffutvekslingsavtale mellom de fem avisene. Men på nåværende tidspunkt ønsker han ikke å uttale seg om spørsmålet om eventuell kompensasjon til frilansere, for at deres stoff blir brukt i flere aviser. Han påpeker at frilansere er en så uensartet gruppe og at de fem avisene har så ulikt frilansbehov, at det ikke vil nytte med lik avtale for alle.

– Her må avtaler skreddersys for å passe til ulikt behov, og det er noe vi ser på nå. Men vi er for tidlig i prosessen til at jeg tør å uttale meg om størrelsen på honorar og eventuell kompensasjon, sier Barland. Han innrømmer likevel at han ser det som naturlig med «fri flyt» av stoff mellom fusjonskameratene.

– Det vil bli kronglete hvis vi ikke kan bruke stoff på kryss og tvers, kommenterer Barland. Som i motsetning til Løken Stavrum tror Media Norge og samarbeidet mellom de fem avisene faktisk kan gjøre behovet for frilansere større.

– Det vil stimulere til så mange aktiviteter med så mange publiseringsmuligheter, at jeg tror de fem avisenes samarbeid vil kunne føre til økt behov for frilansere.

Powered by Labrador CMS