Stoffutveksling kan straffe seg

Mediebedrifter som vil bruke samme stoff i alle kanaler, kan grave sin egen grav, mener medieforsker Arne Krumsvik.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Flere av Norges største mediekonsern, som Media Norge, A-pressen, Edda Media og Hjemmet Mortensen, jobber med å få på plass stoffutvekslingsavtaler som skal føre til fri flyt av stoffet innad i selskapene. Det er en forståelig industriell logikk, men kan undergrave selskapenes konkurranseevne på sikt, sier medieforsker Arne Krumsvik til Journalisten.

Et dilemma

– Tradisjonelle mediebedrifter har hovedfokus på å bli mer effektive. Å sørge for rettighetene til å publisere stoff i alle mediekanaler er helt sentralt i en slik effektivisering. Men når du skal organisere mediebedrifter slik at du kan bruke stoffet i alle kanaler, fører det til en standardisering av innholdet. Den industrielle logikken driver dette fremover, men det er klart en konflikt mellom det å være effektiv og unik, mellom samordning og innovasjon, sier Krumsvik.

Han mener det er spesielt paradoksalt at samtidig som det blir viktigere og viktigere konkurransemessig å være unik, blir det mindre og mindre ressurser til å oppnå dette.

Styrker innovasjon

– Det er ikke der trusselen ligger, mener Jens Barland, administrasjonssjef i Aftenposten. Han sier til Journalisten at for Kysten Rundt-avisene (Media Norge og Adressa) er det så liten del av stoffet som utveksles at det ikke vil true avisenes unike profil.

– Sjefredaktørene har undertegnet på et publisistisk fellesdokument som fastslår at avisenes unike profil og rolle i samfunnsdebatten ikke vil bli berørt, blant annet utveksler vi ikke debattstoff og vil fortsatt ha mye nyhetsstoff med regional profil. Men sammen kan de fem avisene få til produktutvikling som ville vært veldig tung, og kanskje for kostbar, på egen hånd, mener Barland.

Som et eksempel på sistnevnte trekker han fram 100% fotball. – Vi fem avisene vil aldri ha fått til et fotballinnhold som kan matche alt annet der ute hver for oss, presiserer han.

Blandet mottakelse

Men det er ennå noen runder å gå før mediegruppenes stoffutvekslingsiver og journalistenes krav om opphavsrett og kompensasjon for gjenbruk er helt på bølgelengde. Mens ansatte i Kysten Rundt-avisene aksepterte en stoffutvekslingsavtale i 2007, har fem av A-pressens redaksjonsklubber forkastet stoffutvekslingsavtalen de er blitt forlagt.

Når det gjelder frilansstoff, forhandler Norsk Journalistlag (NJ) for tiden om standardiserte frilansavtaler med Kysten Rundt avisene og Hjemmet Mortensen.

– Det er helt klart at vi kommer fra ulike ståsteder, men vi har en åpen og god dialog. Målet er å få til en avtale som er bra nok til at vi kan anbefale medlemmene å signere, sier Kjetil Haanes i NJ, som senest i går var i forhandlingsmøte med Hjemmet Mortensen.

Powered by Labrador CMS