Torry i alle kanaler

I en stund fremover skal Torry Pedersen inneha tre stillinger. Han tror likevel ikke nett og papir smelter sammen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Torry Pedersen blir ny administrerende direktør i papiravisen VG, og fram til hans etterfølgere er på plass i VG Nett skal han lede to bedrifter i tre stillinger.

– Krevende oppgave

Etter åtte år og en tidobling av omsetningen i VG Nett, takker Pedersen av på nettet, og etter ham får trolig også nettselskapet en to-ledermodell, slik papiravisen har.

– Jeg har stortrivdes på nett, men det er klart at det er en veldig krevende oppgave å være eneleder i et selskap som vokser så hurtig som vi har gjort. Det kan tenkes at stillingen deles opp i to – det er til og med sannsynlig, sier Pedersen og humrer.

Han forteller til Journalisten at han satt og telte på knappene om han ville orket å jobbe som eneleder i VG Nett i ti år til. Så sa Rolv Erik Ryssdal opp stillingen som administrerende direktør i VG, og toppledelsen i Schibsted spurte Pedersen om han ville ta over.

– Intet magisk middel

– Jeg hadde ikke tenkt å gå til papir før han bestemte seg for å slutte. Og det er ikke slik at jeg skal slutte på nettet, dersom det er det man tror, sier han og forteller at han vil lede VG Nett til en eller to etterfølgere er på plass.

Etter å ha opplevd en formidabel økning på VG Nett, skal han til papiravisen som opplever tilbakegang i opplag og lesere.

– Det er en utfordring å prøve å begrense opplagsfallet, men jeg har ikke noe magisk middel på flaske som hjelper i den sammenheng, sier han.

– Ikke tettere

Pedersen tror ikke på at VG på sikt vil få eneleder, slik VG Nett har hatt. Og at ansettelsen av ham som administrerende direktør i VG vil føre til tettere integrasjon mellom papir og nett, tviler han på.

– Nei, jeg mener grunnleggende at den modellen vi har med to selskaper er riktig. Så jeg kommer ikke til å ta noen initiativ til å forandre på det når jeg begynner. Men vi trenger en felles himmel – he-he, sier Pedersen som tidligere har sittet i stillingen som nyhetsredaktør i VG i over seks år.



Bedre samling

Med Torry Pedersen som administrerende direktør i VG, håper styreleder Birger Magnus på at det blir bedre koordinasjon mellom de ulike mediekanalene.

– Det vi har tenkt er å få til bedre samhandling og det blir lettere med en som forstår nettet. Dette er viktig i produktutviklingen fremover. Det er jo ikke slik at man utvikler hvert produkt isolert, men ser på det tilbudet en blanding av mediekanalene kan gi målgruppene, sier Magnus til Journalisten.

Nøyaktig hva samhandlingen vil gå ut på, mener Magnus det er opptil Pedersen å finne ut sammen med den øvrige ledelsen i de to selskapene.

Powered by Labrador CMS