Slike journalister vil redaktørene ha
BERGEN (Journalisten): Du må virkelig kunne skrive, være en entusiastisk formidler og kunne multimedia. Her er noen tanker om hvordan fremtidens journalister skal være.
Under tittelen: «Slik skal papiravisene overleve» ville debattleder Bente Engesland vite hva slags jobb journalistene får i fremtiden. Og deltakerne Amund Djuve, Anne Aasheim, Helje Solberg, Einar Hålien og Thor Gjermund Eriksen hadde alle sine ideer.
– I DN får journalisten lov til å drive journalistikk på viktige saker. De får lov til å jobbe med stoff som oppleves relevant for mange mennesker, forklarte Dagens Næringslivs sjefredaktør Amund Djuve.
Djuve understreket samtidig at det er viktig å få de rette og dyktige journalistene for å få til dette.
Fet utsikt
For potensielle journalister i Dagbladet fleipet Anne Aasheim om at redaksjonen fikk Oslos feteste utsikt, til selveste Operahuset. Hun stilte seg bak mange av tingene Djuve påpekte, og mente det også gjaldt i Dagbladet.
– I tillegg får de mulighet til å jobbe i en innovasjonsbedrift. Vi har tradisjon for å være innovative både på nett og med magasiner i Dagbladet, sa Aasheim.
I Bergens Tidende publiseres det på flere plattformer, noe Einar Hålien mener er viktig for fremtidige journalister å ha i bakhodet.
– BT er et hus med store ambisjoner. Hos oss får folk mulighet til å fordype seg i ordentlig journalistisk arbeid, og kommunisere med publikum på ulike plattformer, sa sjefredaktøren.
Brennende ønske
I VG handler det blant annet om å kunne ordlegge seg bedre enn gjennomsnittet.
– Mediebransjen har aldri vært mer spennende for journalister som har lyst til å jobbe på papir. Så journalister som kan skrive, og da mener jeg virkelig å skrive, kan ha gode dager i VG, fortalte avisas nyhetsredaktør Helje Solberg. Hun la til at det også var viktig at man hadde forståelse for multimedialitet.
A-pressens konserndirektør Thor Gjermund Eriksen fremholdt et element som har vært viktig gjennom journalistikkens historie.
– Det grunnleggende er at journalistene skal ha et brennende ønske om å formidle, fortalte ham og la til at han tror det blir morsomt å jobbe i mediene, også i fremtiden.