Olufsen: – Vi må bli bedre

BERGEN (Journalisten): VG møter store utfordringer etter et voldsomt opplagsfall.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Hele 13.965 aviser forsvant fra opplaget til VG i løpet av første kvartal, og så langt i år er det ingenting som tyder på at trenden snur.

– Jeg synes det er litt sterkere enn jeg hadde håpet på i forhold til i fjor. Vi hadde håpet på noe mer utflating enn det vi ser nå, sier VGs sjefredaktør Bernt Olufsen til Journalisten.

Under mediedagene sa avisens nyhetsredaktør Helje Solberg at det nå er viktig å gi leserne litt hverdagsluksus i form av dybde og bredde i innholdet.

– Vi må tilby en leseropplevelse som metter følelsen og behovet for fornuftig atspredelse fra andre plikter. Avisene må erkjenne at de leses av lyst og ikke plikt. Det gjelder alle medier som henvender til alle. Lokal- og regionavisene tilfredsstiller et annet behov, men også de møter tilbakegangen, det ser vi tegn på allerede nå, sier Olufsen og viser til siste ukes nyhet om at de fire store utenfor Oslo også har tilbakegang i opplaget.

– For å si det enkelt: Vi må bli bedre.

Ingen sommer uten…

Sommeren har tradisjonelt vært høysesongen for avislesing, men ikke lenger såpass at den på årsbasis vil skape noen stor endringer i opplaget.

– Det er høysesong, men ikke så markant som tidligere år dersom vi bygger på erfaringene fra de siste fire årene. De to siste årene har ikke vært preget av like store sesongmessige svingninger som tidligere, forklarer Olufsen.

Først og fremst mener Olufsen at avisene må ha klart for seg hvilke behov de tilfredsstiller.

– VG har tradisjonelt tilfredsstilt behov med atspredelse og oppdateringer på en ålreit måte. Det er et behov som også fylles i økende grad av nettavisene … sikkert til mange arbeidsgiveres pine. Samtidig er det klarere tendenser til fragmentering og nisjer, og det er klart at det er utfordrende for de største massemediene å tilfredsstille alle på samme måte som før. Det kommer til å prege produktutviklingen, man må tilfredsstille mange sære interesser. Det er komplisert, avslutter redaktøren.

Begravelsesagenten

Professor Guttorm Schjelderup fra Norges Handelshøyskole sa under Nordiske Mediedager at Torry Pedersen blir direktør for et begravelsesbyrå når han tiltrer stillingen som administrerende direktør i VG.

– Det er ikke sikkert det er så dumt, for begravelsesbyråer har den beste forretningsmodell som finnes, de blir aldri overflødig. Klarer vi å komme dit at vi ikke blir overflødige, har vi gjort en god jobb, sier Pedersen til Journalisten.

Pedersen sa tidligere i uken til Journalisten at han ikke hadde noen magisk eliksir for å endre trenden.

– Har du funnet noen ingredienser som kan passe inn i en slik eliksir nå?

– Nei, overhodet ikke. Hvordan skal jeg få tid til det? Jeg sitter jo i intervjuer med journalister hele døgnet, ler Pedersen.

Powered by Labrador CMS