Fagpresseprisen til populærvitenskaplig magasin

Apollon, det populærvitenskapelige magasinet fra Universitetet i Oslo, fikk Fagpresseprisen 2008.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Årets vinner er et blad med mange av de særtrekk som preger fagpressen: En liten, men kunnskapsrik og entusiastisk redaksjon. Et begrenset antall utgivelser – faktisk bare fire i året. Men også en leserskare i vekst, fordi bladet er i stand til å møte manges ønske om interessant og vesentlig lesestoff, oppsummerer juryleder Lasse Gimnes.

Juryen sier blant annet om Apollon:

- Årets vinner av Fagpresseprisen er virkelig en vinner som driver Fagpressejournalistikk på sitt beste. Magasinet satser på ressurskrevende innhold, men klarer å presentere dette på en forbilledlig og tilgjengelig måte. … Gode førstesider, sterk billedkvalitet, fin miks, og artikler som holder et journalistisk høyt nivå. Flere av artiklene er blitt internasjonale nyheter – etter at de ble presentert i denne representanten for norsk fagpresse.

Elitelag

– Vinnerne av fagpresseprisene 2008 utgjør et elitelag, sier Juryleder Lasse Gimnes.

Han legger til at juryen har hatt et morsomt og vanskelig arbeid med å kåre dem, fordi de mange gode kandidatene i de fleste kategoriene også var nær eliten.

Vinnerne i de øvrige syv kategoriene var som følger:

Journalistprisen: Magasinet Ren Mat. Her sier juryen: ” Vinneren av Fagpressens Journalistpris går denne gangen til et magasin som har kombinert ulike virkemidler innen journalistikken. Det er en nyhetsreportasje som satte dagsorden langt utenom sin egen definerte målgruppe.”

Fotoprisen 2008 gikk til fotograf Ole Morten Melgård for fire reportasjer i bladet Kommunal Rapport. ”Bildene oser av liv og engasjement, de er stramme i sine utsnitt og har fått rikelig med plass i avisen”, påpeker juryen.

Markedsprisen gikk til Dagfrid Hammersvik, mangeårig leder av Markedsforum i Fagpressen og en kunnskapsrik entusiast på fagbladenes vegne siden begynnelsen av 1990-tallet. Hun har stått for ”kompetanseutvikling og kontakt med viktige grupper, og vært en forkjemper for samarbeid og bygging av felles styrke rettet mot store annonsører og mediebyråer”, sier juryen blant annet.

Nettprisen gikk til Apéritif – bladet som har klart å skape et av landets beste og mest brukervennlige nettsteder. ” Nettstedet er i elitedivisjonen og driver både massekommunikasjon og nisjekommunikasjon.” sier juryen.

Bladet SNITT fikk årets designpris for, som juryen uttrykker det: ”Vinneren av årets designpris løser sin oppgave som inspirasjonskilde for oss andre på en ytterst profesjonell, elegant og leken måte.”

Årets forsidepris var det Politiforum som vant. Om vinnerforsiden sier juryen: ”Det er ingen menneskerett å klekke ut geniale 1.side-ideer. Noen av oss greier det aldri. Men en sjelden gang sier det ”pling” i et kreativt hode…og man kjenner med en gang at ideen med stor I sitter.”

Juryens hederspris gikk til Odd H. Vanebo, for hans utrettelige og strategiske innsats for norsk fagpresse gjennom et helt liv. ”Det er en stor arbeidskapasitet som denne gangen får prisen!” påpeker juryen.

I juryen satt, foruten Gimnes: Per Mortensen, internasjonal medierådgiver, Terje Andersen, konseptutvikler, Aina Johnsen Rønning, journalist Advokatbladet, Berit Nyman, redaktør redaksjonell kompetanse DNFF, Marianne Olsen, nettredaktør i Vanebo Forlag, Knut Førsund, fotopedagog og Synne S. Mugaas, markedskoordinator DNFF. Jurysekretær var Elisabeth Berg Pronkow i DNFF.

Powered by Labrador CMS