«Sex» til millioner

BERGEN (Journalisten): Omtalen av «Sex and the city: The Movie» i norske medier er verdt millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norske medier har gjennom den siste uken hatt hundrevis av oppslag rundt dagens premiere av filmen «Sex and the city: The Movie». En gjennomgang medieanalysebyrået Retriever har gjort på oppdrag for Journalisten viser at det siden fredag i forrige uke til torsdag denne uken har vært over 200 oppslag.

Forskjellig grunnlag

Retriever har vurdert markedsverdien av omtalen på ulike måter – enten via PR-byråer, direkte fra avisene og nettavisene selv, eller via offentlig statistikk. Verdien tar utgangspunkt i artikkelens størrelse og annonseprisen er basert på listepris for en fargeannonse som er kjøpt uten plassering i avisen.

– Innen PR-faget er det vanlig å gjøre en subjektiv vurdering av verdiforskjellen mellom annonser og redaksjonell omtale. Vanligvis vil en redaksjonell artikkel som anses som fordelaktig tillegges større verdi enn den reelle annonseverdien. Uansett hvordan en regner på det, har medieoppmerksomheten rundt denne filmen skapt store PR-verdier, sier medieanalytiker i Retriever, Kristina Nilsen.

– Verdt millioner

Beregningene Retriever har gjort viser at omtalen, fra fredag forrige uke til lunsj torsdag, er verdt i overkant av 7,6 millioner markedsføringskroner.

– Den redaksjonelle omtalen virker sammen med den ordinære markedsføringen, slik at det kan oppstå synergieffekter. Til sammen blir dette en enorm lansering, som selvsagt vil ha gjennomslagskraft.

Medieanalytikeren viser til at all omtalen av filmen ikke har vært positiv. Blant annet har anmelderne i mediene vært lunkne, uten at det trolig har gjort noen skade.

– I dette tilfellet kan det være at det massive medietrykket er viktigere enn om enkeltoppslag ikke er positive.

– Glitterfitter

Professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen, Jostein Gripsrud, humrer når han hører om antall oppslag filmen har fått i norske medier og den anslåtte verdien av dem.

– Det viser at kvinner både har kjøpekraft og posisjoner i mediene, svarer han kontant på spørsmål om hvilke tanker han gjør seg rundt tallene.

Selv håper han på at to av anmelderne som har sett filmen kan ha en debatt om den.

– Jeg har lest to ulike, men gode anmeldelser i Klassekampen og Dagens Næringsliv. Guri Kulås i Klassekampen avslutter anmeldelsen med å spørre om det fantes et sted mellom bitterfitter og filmens glitterfitter – så slik sett var nok ikke filmen helt bortkastet. Jeg skulle gjerne hørt en debatt mellom henne og Øyvor Dalan Vik i DN om hva dette sier om kvinnelivet, og hva som skulle vært feministisk, sier professoren og humrer.

Powered by Labrador CMS