Redd for utviklingsstans

Medieledere frykter konjunkturnedgangen vil bremse nyskapning.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det er avgjørende at produktutvikling på nett og papir blir konjunkturuavhengig. Det er i nedgangstid man virkelig må satse på utvikling. Det store spørsmålet er om vi klarer å fokusere nok på produktet, om vi klarer å fornye oss nok, sier Rolf Dyrnes Svendsen, nettredaktør i Adresseavisen, i Mediehusrapporten for 2008.

Konvergens i vinden

Rapporten, et samarbeid mellom BI og Institutt for Journalistikk (IJ), er basert på casestudier av redaksjonell organisering i ti norske mediehus. Den er en oppdatering av den tilsvarende undersøkelsen, som ble gjort i fjor.

– Det som er helt tydelig er at det skjer betydelig bevegelse mot større integrasjon – tettere samarbeid, mer konvergens. I fjor vurderte vi tre mediehus som konvergerte. I år er det seks. Den trenden er veldig tydelig og stemmer også overens med følelsen ute i bransjen, sier Ragnhild K. Olsen.

Hun er utlånt fra IJ til BI for å jobbe med høyskolens masterprogram i flermedial ledelse og har utarbeidet rapporten i samarbeid med BI-kollega Guri Hjeltnes og Tord E. Nedrelid fra IJ.

Ingen av mediehusene i undersøkelsen hører denne gangen i kategorien «totalt separert». Mediehuset Drammens Tidende, som var det eneste oppdelte mediehuset i undersøkelsen i 2007 har tatt lange mot konvergens. I rapporten diagnostiseres DT, Stavanger Aftenblad, Avisa Nordland, Adressa, Bergens Tidende og NRK Østfold som konvergente mediehus. Integrasjonsprofilene finner du her.

Forverret økonomi skaper uro

– De økonomiske utsiktene er betydelig forverret i den perioden vi har vært ute og intervjuet medieledere. Det tvinger igjen fram smartere måter å jobbe på og mer effektivisering. Jeg er litt bekymret for at det blir vanskelig å opprettholde nødvendig fokus på utvikling i en slik situasjon, sier Olsen.

Hun forteller at de har intervjuet folk helt fram til de begynte å publisere rapporten bit for bit på en egen mediehus blogg denne uken. Bloggen er ment å bli et nettsted dedikert til temaene redaksjonell utvikling og konvergens, så vel som en ressursblog for Mediehusrapporten.

Papirkutt og nettsatsing hånd i hånd

En utfordring ved medieutviklingen slik den avtegner seg i øyeblikket kan bli at mediehusene skjærer ned på papir som følge av krympende publikum, samtidig som de ekspanderer på nett.

– Vi kommer til å ha to hastigheter i organisasjonen: Papiret får ikke samme veksten og vil måtte reorganisere seg, mens vi skal vokse på nettet. Det å ha to tempi i organisasjonen kommer til å være kjempeutfordrende. Å få forståelse for at vi vil må ansette på nett og gi pakker i papir…, sier Sven Egil Omdal, nettredaktør i Stavanger Aftenblad i rapporten.

Han ser ikke overflytting av overflødige folk fra papir til nett som noen løsning.

– Nettet trenger en annen type kompetanse – flashfolk, utviklere, spesialister på områder som ikke finnes på papir. Dessuten er det liten vilje til å gå over. Selv i VG der det er åpenbart at nettet har vært en suksess, har det vært liten vilje til å flytte seg – trass nedskjæringer i papiravisen, sier Omdal.

Undersøkelsen er basert på vurderingene til operative ledere og har et helt klart lederfokus.

Powered by Labrador CMS