Skolene får kopiere fritt fra nett

Ny avtale gir lærere og elever rett til å kopiere digitalt pressestoff. Det betyr økte vederlagsinntekter for journalistene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Opphavsrettsorganisasjonen Kopinor og Kommunenes Sentralforbund er blitt enige om å utvide sin kopieringsavtale, som hittil kun har omfattet opphavsrettlig beskyttet materiale i papirform.

For NJs del er det mest interessant at utvidelsen, som gjelder fra 15. oktober, gir grunnskolen og videregående skoler tillatelse til å kopiere redaksjonelt materiale som er publisert på nettet.

Har vært uregulert

Dette opphavsrettslige området har til nå vært uregulert. At skolene likevel har benyttet redaksjonelt stoff i elektronisk form i undervisningen, uten tillatelse, er rimelig godt kjent. Mediebedriftenes Landsforening (MBL) ønsker å få kartlagt denne bruken, og har derfor gitt Kopinor fullmakt til å utvide kopiavtalen med KS for skoleområdet. Dette stiller NJ seg bak.

Generalsekretær Jahn-Arne Olsen, som er NJs representant i Kopinors styre, understreker at utvidelsen av avtalen mellom Kopinor og KS ikke gir en generell adgang til at norske kommuner kan forsyne seg med redaksjonelt stoff på nettet.

– Åpningen for å kopiere den type stoff gjelder kun for undervisningssektoren. Det er helt i NJs interesse at MBL har gitt Kopinor tillatelse til å klarere digital kopiering i skolene.

Økte inntekter

Den nye avtalen vil bety større vederlagsinntekter for NJ og andre organisasjoner som representerer personer med opphavsrett. I 2007 fikk slike organisasjoner til sammen 141,7 millioner kroner i vederlag fra Kopinor, av dette gikk 8,8 millioner til NJ. For kopering i skolen var tallene 84,2 millioner totalt og 2,0 millioner til NJ.

Administrerende direktør i Kopinor Yngve Slettholm sier til Journalisten at den nye avtalen med KS innebærer at også pressestoff fra nå av kan kopieres digitalt til intern bruk i skolenes virksomhet.

Ny avtale i 2010

– Kopinor og KS skal framforhandle en ny avtale som skal gjelde fra 2010. I den forbindelse vil vi kunne undersøke hvor mye digitalt materiale som benyttes av skolene, noe som igjen vil danne grunnlag for beregningen av kompenasjon til Kopinor og fordelingen av vederlag ut til rettighetsorganisasjonene, sier Slettholm.

Ifølge Kopinor-direktøren utgjør pressestoff en heller beskjeden andel av papirmaterialet som kopieres i skoleverket.

– Det kopieres mest fra lærebøker, tidsskrifter og lignende. Derfor tror jeg ikke at det i første omgang vil gå noen stor kontantstrøm fra digital kopiering i skoleverket til de som har opphavsretten i mediebransjen, poengterer Slettholm.

Også næringslivet

NJs medlemmer får allerede individuelle vederlag for privatbedrifters bruk av digitalt, redaksjonelt stoff, kanalisert gjennom MBL-eide Mediebedriftenes Klareringstjeneste. Selskapet inngår avtaler om betaling for bruk av digitale kopier av opphavsrettsbeskyttet materiale, hovedsaklig med medieovervåkingbyråer. Disse selskapene tar igjen betaling fra sine kunder, det vil si sluttbrukerne.

MBL har tidligere sagt nei til at Kopinor skal klarere digital kopiering av pressestoff, fordi mediebedriftene anser at dette er en del av deres eget forretningsområde. Etter en ny runde om saken i MBLs hovedstyre tidligere i år, ga organisasjonen likevel fullmakt til Kopinor om å utvide avtalen med KS.

Ikke universiteter

– Fullmakten gjelder kun for undervisningsområdene, det vil si grunnskolen og videregående skoler. Adgangen til elektronisk kopiering gjelder foreløpig ikke høyskoler og universiteter, sier juridisk rådgiver Pernille Børset i MBL.

Han viser til at skoler representerer et ikke-kommersielt område som ikke er omfattet av virksomheten til MBLs klareringstjeneste.

– Det er til vår fordel at skolene kommer inn i folden, ved at digitale presseklipp til elever, bruk av bilder til elevoppgaver og annet blir klarert for bruk. Det er bedre å få avtalefestet denne bruken, kartlegge den og få betaling, enn å fortsette dagens uregulerte virksomhet, sier Jahn-Arne Olsen.

Powered by Labrador CMS