Skjermdump fra Nettavisen.

Hva er dette?

Pressenestor reagerer på sammenblanding av redaksjonelt og marked.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Under tittelen «Få Indiana Jones gratis» forteller Nettavisens underseksjon Side2 at nettstedet sammen med utleieselskapet Lovefilm har et unikt tilbud til leserne sine. Lei fire filmer for 79 kroner og få med den siste Indiana Jones-filmen gratis.

Uryddig

– Hva er dette? Det fremstår som en redaksjonell tekst, men hva er det? Hvem er det som står bak dette? Er dette noe Nettavisen tilbyr sine lesere – eller hva er det? Sier Gunnar Bodahl-Johansen ved Institutt for Journalistikk når han ser artikkelen.

Teksten i artikkelen forteller om tilbudet som angivelig skal være unikt for Side2s lesere. Men så er ikke tilfelle. Går du rett til Lovefilm får du samme tilbudet.

– Dette er uryddig, du får inntrykk av at dette er en redaksjonell tekst som vi i gamle dager ville kalt en åpenbar tekstreklame, og som ikke er akseptabelt, sier Bodahl-Johansen.

Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen mener dette er en naturlig utvikling.

– Vi mener det er en gratis tjeneste for Nettavisen som vi informerer om. Det er ikke noen vesensforskjell fra det PFU har sagt ja til når det gjelder VG og Vektklubben.

Informere leserne

I 2005 vurderte PFU redaksjonell omtale av VGs Vektklubben i papiravisen. Da konkluderte PFU med at VG ikke hadde brutt god presseskikk.

– Det som er vesentlig, er at våre lesere ser hva som er tilbudet, og så må de selv ta stilling til om de vil ta det imot eller ei. Det viktigste for oss er å ta hensyn til våre lesere. Det er ingen skjulte opplysninger her, sier Stavrum.

Redaksjonell omtale av kommersielle tjenester er ikke noe nytt, og Stavrum indikerer at PFU-kjennelsen mot VG og VG Nett kan ha bidratt til dette.

– Dette er ikke noe som har skjedd nylig. Dersom du har sett VG de siste tre årene, har papiravisene hver søndag to eller tre sider om vektklubben. Den har vært i PFU hvor de har fått klarering til å omtale kommersielle tjenester redaksjonelt.

Uakseptabelt

På IJ i Fredrikstad mener Bodahl-Johansen at dette er slikt som ikke bør forekomme.

– Det er uakseptabelt at man inngår denne type samarbeid, uansett om det er på nett eller papir. Dette er noe vi tradisjonelt har ønsket ikke skal forekomme.

– Dette holder ikke når man setter det opp mot krav til journalistikken og selvstendig redaksjonell vurdering. Her presenteres det på redaksjonelle sider som jeg mener er helt uakseptabelt.

Powered by Labrador CMS