Kjell Aamot er konserndirektør i Schibsted. Foto: Birgit Dannenberg

Schibsted tilbake

Men nettet fortsetter veksten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Driftsresultatet til Schibsted gikk tilbake i tredjekvartal sammenlignet med samme periode i fjor. Mediekonsernet endte på 213 millioner kroner i driftsresultat, noe som er 44 millioner kroner svakere enn i fjor.

Millionunderskudd i Aftenposten

Nettet økte i samme periode inntektene sine med 22 prosent og utgjorde dermed 80 prosent av driftsresultatet. En god vekst år mot år fra 56 prosent i samme periode i fjor. Også året sett så langt er dette en god vekst. I første kvartal utgjorde nettet 61 prosent av inntektene, mens de i andre kvartal sto for 54 prosent.

Samtidig som inntektene fra nett går fram, er det millionunderskudd i Aftenposten Multimedia. Nettselskapet som står for Aftenposten.no gikk i tredjekvartal med et underskudd på 9 millioner kroner. Det er en forverring på 4 millioner kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Nettselskapet har så langt i år etablert et underskudd på 14 millioner mot et overskudd på 8 millioner i fjor.

Aftenposten konsern merker tilbakegangen i reklamesalget. Avisen hadde 9 millioner kroner i underskudd, i fjor var tallet på 34 millioner i pluss.

Pluss i VG

Landets største papir- og nettavis gikk med overskudd i perioden, men leverte likevel svakere enn samme periode i fjor. VG Nett hadde i perioden et driftsresultat på 22 millioner mot 30 i samme periode i fjor. Per tredjekvartal er driftsresultatet på 83 millioner mot 92 millioner i fjor.

Papiravisen går også tilbake i perioden, men leverer driftsresultat på 75 millioner, 3 millioner svakere enn i fjor.

Avisen har samtidig mistet deler av opplaget og har ifølge rapporten gått tilbake med 23.126 eksemplarer på ukedager. Økningen på løssalgsprisen i sommer fra 10 til 11 kroner har samtidig holdt opplagsinntektene stabile.

Söta bror

I Sverige er det varierende for mediehusene til Schibsted. Svenska Dagbladet gikk på en smell i tredje kvartal og hadde et negativt driftsresultat på 20 millioner, 17 millioner svakere enn ved samme tid i fjor.

Men ettermiddagsavisen Aftonbladet leverte betraktelig bedre med positivt driftsresultat på 69 millioner kroner, noe som faktisk er en forbedring på 5 millioner år mot år.

Både nettvirksomheten og papiravisen går tilbake i perioden, samtidig som satsingen på nye prosjektet gikk positivt og endte på 3 millioner, sammenlignet med fjoråret da TV7 og PunktSE trakk ned til 66 millioner i minus.

TV-selskapet Metronome, som eier Rubicon i Norge, hadde i perioden et driftsunderskudd på ni millioner kroner mot et nullresultat i fjor. Ifølge rapporten skyldes dette svak utvikling i markedet og dårligere utvikling av filmporteføljen.

Ikke helt gratis

Blant Schibsteds øvrige europeiske virksomheter er det rubrikk som gjør det best. International Classified gikk tilbake og leverte et driftsresultat på 7,2 millioner euro, mot 8,4 millioner i fjor.

Gratisavisene 20 Minutter gikk også tilbake og viste driftsunderskudd i både Frankrike og Spania. I sistnevnte gikk selskapet med 3,1 millioner euro mot 2 millioner i fjor. I Frankrike ble driftsresultatet svekket med 1,7 millioner euro og endte på negative 2,7 millioner.

I Estland gikk det også dårligere for mediekonsernet. 10,1 millioner kroner i driftsunderskudd mot et positivt resultat i fjor.

Mediekonsernet merker til uroen i finansmarkedet, spesielt på rubrikkannonser. Ifølge kvartalsrapporten gikk inntektene fra rubrikk tilbake med tre prosent.

Powered by Labrador CMS