Kristin Skogen Lund. Foto: Birgit Dannenberg

Vurderer Aftens fremtid

Usikkert om Aftenpostens ettermiddagsavis overlever nedgangskonjunkturer og kostnadsprosesser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Aftenposten har fått en økonomisk kjempesmell som følge av uroen i finansmarkedet. Med nedskjæringer i mange bedrifter blir det også færre stillingsannonser, noe som påvirker inntektene til landets nest største avis.

Allmøter i hele dag

Under Schibsteds kvartalspresentasjon fredag ble det klart at Aftenposten ligger an til et driftsunderskudd på 40 millioner kroner.

I hele dag har det vært allmøter i Aftenposten hvor de ansatte har blitt orientert om situasjonen. Og ifølge ledelsen i Schibsted er det tydelig at tiltakene som så langt er identifisert, ikke er nok.

Flere sparetiltak må til for å møte inntektsfallet, og etter det Journalisten kjenner til, står fremtiden til Aften som papiravis igjen på agendaen. Administrerende direktør Kristin Skogen Lund avviser ikke at det kan bli aktuelt å avvikle ettermiddagsavisen.

Ser på alle muligheter

– Det er ikke sagt noe spesielt i dag om Aften, så der er det ikke noe nytt. Men det er klart at vi må se på alle muligheter, deriblant i produktporteføljen, forklarer hun.

Direktøren håper at Aftenposten skal komme seg styrket ut av nedgangskonjunkturene. Hun viser til at omleggingen til tabloid og relanseringen av A-magasinet ved forrige nedtur i 2001 gjorde at de fikk til nettopp dette. Skogen Lund innrømmer at det er en tøff jobb å gjøre, men at det er nettopp det som må til om Aftenposten skal ha en sikrere fremtid.

– Det handler om å innse virkelighet og hva vi står overfor og jobbe for å komme styrket ut av situasjonen.

Ikke sikkerhetsnett

Nettvirksomheten mistet fra nyåret status som selvstendig selskap. Men i Schibsteds resultatrapporter står det fortsatt utskilt, slik at det er mulig å se driften på nett. Og for Aftenposten er det ingen god lesning.

I år ligger nettdelen an til et driftsunderskudd på 24 millioner kroner, mens det i søsteravisen VG Nett er overskudd som råder. Skogen Lund mener dette henger sammen med at VG Nett er størst og derfor vil få større andel av reklamemarkedet og i så måte en bedre gevinst. I tillegg forklarer hun at Aftenposten.no har vært i en satsingsfase hvor produksjonen er blitt styrket.

Satset ikke offensivt nok

Direktøren forteller at de nå begynner å se resultater av dette og mener de er på rett vei. Samtidig innrømmer hun at resultatet for i år ikke ble som planlagt. For det skulle vært i pluss, hadde det ikke vært for fallet i reklamemarkedet.

– Det ser ikke pent ut, og det er vi de første til å beklage.

Ved forrige nedgangsperiode satset ikke Aftenposten like offensivt som for eksempel VG Nett, det mener Skogen Lund er en av årsakene til at VG klarer å produsere overskudd og Aftenposten ikke.

Når leverer Aftenpostens Multimedia driftsoverskudd?

– Akkurat nå tør jeg ikke spå noe.

Powered by Labrador CMS