Kristin Skogen Lund. Foto: Birgit Dannenberg
Vurderer Aftens fremtid
Usikkert om Aftenpostens ettermiddagsavis overlever nedgangskonjunkturer og kostnadsprosesser.
Aftenposten har fått en økonomisk kjempesmell som følge av uroen i finansmarkedet. Med nedskjæringer i mange bedrifter blir det også færre stillingsannonser, noe som påvirker inntektene til landets nest største avis.
Allmøter i hele dag
Under Schibsteds kvartalspresentasjon fredag ble det klart at Aftenposten ligger an til et driftsunderskudd på 40 millioner kroner.
I hele dag har det vært allmøter i Aftenposten hvor de ansatte har blitt orientert om situasjonen. Og ifølge ledelsen i Schibsted er det tydelig at tiltakene som så langt er identifisert, ikke er nok.
Flere sparetiltak må til for å møte inntektsfallet, og etter det Journalisten kjenner til, står fremtiden til Aften som papiravis igjen på agendaen. Administrerende direktør Kristin Skogen Lund avviser ikke at det kan bli aktuelt å avvikle ettermiddagsavisen.
Ser på alle muligheter
– Det er ikke sagt noe spesielt i dag om Aften, så der er det ikke noe nytt. Men det er klart at vi må se på alle muligheter, deriblant i produktporteføljen, forklarer hun.
Direktøren håper at Aftenposten skal komme seg styrket ut av nedgangskonjunkturene. Hun viser til at omleggingen til tabloid og relanseringen av A-magasinet ved forrige nedtur i 2001 gjorde at de fikk til nettopp dette. Skogen Lund innrømmer at det er en tøff jobb å gjøre, men at det er nettopp det som må til om Aftenposten skal ha en sikrere fremtid.
– Det handler om å innse virkelighet og hva vi står overfor og jobbe for å komme styrket ut av situasjonen.
Ikke sikkerhetsnett
Nettvirksomheten mistet fra nyåret status som selvstendig selskap. Men i Schibsteds resultatrapporter står det fortsatt utskilt, slik at det er mulig å se driften på nett. Og for Aftenposten er det ingen god lesning.
I år ligger nettdelen an til et driftsunderskudd på 24 millioner kroner, mens det i søsteravisen VG Nett er overskudd som råder. Skogen Lund mener dette henger sammen med at VG Nett er størst og derfor vil få større andel av reklamemarkedet og i så måte en bedre gevinst. I tillegg forklarer hun at Aftenposten.no har vært i en satsingsfase hvor produksjonen er blitt styrket.
Satset ikke offensivt nok
Direktøren forteller at de nå begynner å se resultater av dette og mener de er på rett vei. Samtidig innrømmer hun at resultatet for i år ikke ble som planlagt. For det skulle vært i pluss, hadde det ikke vært for fallet i reklamemarkedet.
– Det ser ikke pent ut, og det er vi de første til å beklage.
Ved forrige nedgangsperiode satset ikke Aftenposten like offensivt som for eksempel VG Nett, det mener Skogen Lund er en av årsakene til at VG klarer å produsere overskudd og Aftenposten ikke.
– Når leverer Aftenpostens Multimedia driftsoverskudd?
– Akkurat nå tør jeg ikke spå noe.