Vil kjøpe i nedgangstider

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mens den norske mediebransjen skriker om dårligere tider og kutter kostnadene, ser de store mogulene etter kjøpsmuligheter. Ifølge Fortune Magazine sitter Time Warner, Disney og News Corp. og speider etter mulige oppkjøp.

Rupert Murdochs News Corp. har allerede varslet kutt på rundt 15 prosent, samtidig som det i forrige måned ble klart at selskapet er godt skodd for en eventuell økonomisk krise.

– Vi er godt posisjonert, så vi har midler til å møte en lang økonomisk nedtur, sa han under generalforsamlingen i New York ifølge Financial Times. Mediekonsernet skal ha i overkant av 33 milliarder kroner å «shoppe» for.

Litt salg

Hos verdens største mediekonsern, Time Warner, snakkes det om både kjøp og salg. Selskapet har varslet at AOL kan bli skilt ut og solgt, og det siste var at konsernet også vurderer salg av Time Magazine.

Selskapet ønsker å fokusere på innhold med selskap som Warner Brothers og HBO i spissen. Selskapet har også en betydelig «krigskasse» etter å ha solgte kabel-tv-divisjonen sin for nesten 60 milliarder kroner.

Det er først og fremst kabelkanaler Time Warner ventes å kjøpe.

Mikke Mus

Hos Donald og Mikke i Disney er det en oppmykning i bestillinger til konsernets temaparker og en nedgang i reklameinntekter på fjernsyn.

Samtidig har konsernet like over en halv milliard kroner utestående hos Lehman Brothers, som nå blir forsøkt krevd inn.

Powered by Labrador CMS