Sidetallet må ned

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagbladet besluttet sist uke å legge ned det ukentlige sportsmagasinet. Svak annonseinngang felte et sterkt featurejournalistisk produkt. Avisa har ikke råd til tapene.

Utenfor Oslo har de første avisene lagt ned sine helgebilag, og flere vil sikkert følge. Flere aviser er allerede blitt merkbart slankere, fordi annonsestupet gjør det nødvendig å kutte sider. Hvis bare annonsesidene forsvant, måtte man produsert like mye tekst og bilder for lavere inntekter. Derfor blir det også mindre redaksjonelt innhold til kjøpere og abonnenter.

Det er lite trolig at annonsevolumet tar seg opp til gamle høyder når den økonomiske krisen avløses av ny oppgang. Da vil enda flere annonsører ha forflyttet seg permanent til nye medier, der kostnadene er lavere og resultatene etter hvert mer dokumenterbare. I et slikt perspektiv er det nødvendig å ta noen vanskelige valg nå.

Noen aviser blir dårligere når de tvinges ned i sidetall. Det er likevel ingen lov. De redaksjonene som finner sin oppskrift på en tidsriktig avis i sitt marked, kan bli bedre i slanket utgave.

Det kan faktisk tenkes at framtidas avis bør være vesentlig tynnere enn dagens. Kanskje hviler litt av Klassekampens og Morgenbladets suksess på at de nettopp ikke har 96 sider. De er oversiktlige og konsentrerer seg om det de synes de kan best, uten å omgi det med alt mulig annet.

Vekk med pliktstoff, bort med det som ikke tjener konseptet, slutt på digre DU-saker basert på useriøse undersøkelser, bannlys det som kjeder leserne, er blant rådene i den amerikanske debatten om avisenes framtid. Fyll avisa med velskrevne artikler som skiller seg ut og engasjerer.

En mindre avis er mer miljøvennlig. Den vil nødvendigvis skrives og bildelegges av færre mennesker. Men det blir uansett færre mennesker i avisene. Alternativet er at de skal gjøre mer og antakelig dårligere arbeid, slik at tilliten til avisene synker ytterligere.

Færre sider gir også færre annonsesider. Fordelt på aviser med mer fornøyde kjøpere som blar mindre forbi, kan annonseplass bli en vare med en viss knapphet og prisen på den i beste fall stige.

Lavere kostnader for mediene. Kanskje høyere annonsepriser. Tydeligere forskjell på avisene, og økt kvalitet. Mer fornøyde kjøpere og abonnenter. Færre, men i beste fall lykkeligere avisjournalister.

Powered by Labrador CMS