Illustrasjon: Birgit Dannenberg

Kan være lurt å kjøpe Edda nå

LONDON (Journalisten): – Hvis prisen er lav og du er avisoptimist.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er dristig å kjøpe et 40-tall regionale og lokale aviser midt i finanskrisen. Men det kan vise seg å være klokt på lang sikt, sier Neil McIntosh, den nytilsatte sjefen for Wall Street Journals europeiske onlinesatsing.

McIntosh flytter i slutten av måneden fra The Guardian, der han har skrevet om teknologi siden 1999 og drevet fram den suksessrike nettavisen de siste fire årene. Britiske aviser sliter tungt i den økonomiske krisen, mens Rupert Murdochs WSJ gjør det riktig godt.

Opplagsfall

Pa øyriket er regionavisene kanskje verst ute. De er for små til å dominere markeder og for store til å ha en lojal kundebase. Storeieren Johnston Press, som blant andre eier The Scotsman, knaker i sammenføyningene.

Scotsman i Edinburough og The Herald i Glasgow har blødd lesere og inntekter i mange år nå, opplagene er nesten halvert på det siste tiåret.

De fleste regner med at nye eiere er nødvendig hvis avisene skal overleve. Det samme gjelder trolig The Independent i London, men prestisjen som moderne kvalitetsavis for «de skravlende klasser» kan berge avisa.

Jobber ryker

McIntosh regner med at en rekke aviser nå er tvunget til å redusere sidetall og journalistisk stab. Samtidig oppstår nye samarbeidsformer, som The Independents uventede samboerskap med Daily Mail. Fellesstoffet og syndikerte frilanssaker øker, men tallet på fast ansatte er på vei ned, sier han.

– Er det ikke veldig dristig å kjøpe en avisgruppe som Edda Media nå?

– Jo, det krever sterk optimisme. Men slik prisen på selskapet tilsynelatende er falt, kan det likevel være riktig for noen.

McIntosh har mest tro på lokalaviser, ikke regionale, men leser markedet med britiske briller. Han sier de store usikkerhetsfaktorene er hvor dyp og langvarig krisen blir og om annonsørene vender tilbake til papiravisene når økonomien snur.

– Både opplagsfall og annonsesvikt gjør det helt nødvendig også for lokalavisene å bygge et sterkt nærvær på nettet.

Powered by Labrador CMS