Faksimile av VG 23. mars 2009.

Lav terskel for død kjendis

Hva gjør en person til en kjendis og når forsvarer begrepet medienes mulighet til å følge personen til grava?

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

KOMMENTAR: La meg få uttrykke det først som sist, Jade Goodys bortgang denne helgen var en tragisk slutt på livet til et ungt menneske.

Likevel klarer jeg ikke annet enn å uttrykke forundring over medienes enorme fråtsing i Goodys siste måneder. Fra hun fikk budskapet om livmorskreft i august og fram til hennes bortgang nå i helgen. Og da mener jeg nødvendigvis ikke bare de engelske mediene, men også våre medier. De norske. De som har lesere som knapt vet hvem denne damen er.

Jade Goody skapte blest da hun første gang deltok i Big Brother i England med sin relativt store kjeft. Hun endte på fjerdeplass i realitykonkurransen, men var likevel den som fikk klart mest oppmerksomhet blant deltakerne. Programledere som Graham Norton fleipet med hennes overvekt og de britiske tabloidene skrev stygt om kvinnen.

Fem år senere lager Goody oppstyr igjen når hun anklages for rasistiske bemerkninger i kjendisutgaven av engelske Big Brother. Det er først da norske medier får øynene opp for henne, og navnet hennes dukker opp i norske medier gjennom omtale av utenlandske kåringer.

I august i fjor fikk Goody et mareritt av en beskjed: Hun har livmorskreft som sprer seg fort. Det hele skjer under den indiske versjonen av Big Brother, som har navnet Bigg Boss. Goody får beskjed om dette i skrifterommet. Herfra blir hun allemannseie, og det virkelige medieeventyret rundt Jade Goody begynner. Mediene følger henne gjennom utspill for kreftsaken og bryllup. De trykker henne til seg og har glemt sine tidligere negative vinklinger.

Goodys bortgang har fått også norske medier til å gå av skaftet. Landets største avis har dekket dødsfallet på forsiden og over to sider. I Dagbladet er det viet en helside.

Et kjapt søk på Retriever viser at norske medier har hatt 147 oppslag om Goody så langt i år. Det er et imponerende antall og omtrent like mange som Paradise Hotel på TV3 har fått.

VG og Dagbladet på papir har riktignok ikke vært mediene som har brukt mest plass på saken. Der er nettet overlegent, faktisk seks ganger overlegent. Som en kollega sa: Denne saken har gått langt over forventninger (les: klikk), men da hun døde falt interessen.

Goody omtales som en stjerne og en kjendis, men det jeg lurer på er: Er Goody en kjendis i Norge? Hvorfor er det slik at mediene må prakke på oss hennes bryllup eller siste dager? Er terskelen i nyhetsvurderingen falt så lavt at vi må kaste oss på ting som egentlig ikke angår oss? Eller var det slik at nyhetsdagen var tam?

Jeg bare spør. Har du svaret?

Powered by Labrador CMS