Stein Hallingstad. Foto: Birgit Dannenberg

Forsøker å finne løsningen

Scanpix vil komme bloggerne i møte.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Ved årets begynnelse fortalte Journalisten om bloggere som forsynte seg fritt av Scanpixs bilder. Bloggeren VamPus, alias Heidi Nordby Lunde, oppfordret da bildebyrået til å få opp en modell for bloggere.

I gang

– Det er ting vi er i ferd med å se på. Vi har ingen klar løsning på dette ennå, forteller administrerende direktør Stein Hallingstad i Scanpix.

Hallingstad forteller at Scanpix har inngått en avtale med microstock-selskapet Fotolia hvor brukerne kan laste opp bilder for så å selge det til bransjebruk.

– Dette er databaser med brukergenerert innhold hvor de som har lagt inn bildene synes det er ok å selge billig. Det som ikke fanges opp der er redaksjonelle bilder, som jo er kjernevirksomheten vår.

Direktøren forteller at tjenesten nå skal rulles ut til Scanpixs institusjonelle kunder. Hallingstad mener at når en løsning for bloggerne er oppe og står, tror han nok ikke at prisene vil ligge på Fotolia-nivået.

Powered by Labrador CMS