Arkivfoto: Kathrine Geard

Journalistskole med økt tilstrømning

Mens enkelte av journalistikkutdanningene går tilbake, er flere villige til å betale for utdanning på Norges Kreative Fagskole.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Som Journalisten fortalte tidligere i uka, har Handelshøyskolen BI avlyst sin bachelor-utdanning i journalistikk i høst på grunn av manglende interesse. Et blikk på Samordna opptak viser at søkningen til majoriteten av journalistutdanningene går tilbake.

Fulle klasser

På privatskolen Norges Kreative Fagskole (tidligere MI), øker derimot søkermassen til høstens undervisning med 26,4 prosent fra fjoråret.

– Vi går veldig fram. Vi har opplevd rundt 30 prosents økning for tredje året på rad, og det fortsetter. Vi har proppfulle klasser i både Oslo og Trondheim og lange ventelister, forteller studieleder Lars Richard Bache.

Skolen har 125 plasser på journalistikkutdanningene i Oslo (50 plasser), Bergen, Trondheim og Stavanger. I Bergen har skolen tidligere slitt med misfornøyde studenter, men Bache forteller at selv der er søkningen god og at det kun er tre ledige plasser igjen.

Dyrt

I alt har skolen, hvor det koster 37.500 kroner i semesteret å være student, 273 søknader fra studenter som vil inn på journalistikk.

– Jeg tar dette som en tillitserklæring som viser at vi er gode. Vi har arbeidet steinhardt med kvaliteten og er i forkant på digitale medier.

Powered by Labrador CMS