Journalister blir merkevare

Fra nettsiden til True/Slant.

Kunne du tenke deg å jobbe for et journalistisk, sosialt nettverk og dele annonseinntektene med utgiveren?

AV Bjørn Åge Mossin [09.06.2009 06:00]

En helt fersk amerikansk nyhetstjeneste gir medarbeiderne roller som bryter med tradisjon og etablerte grenser. Journalistene som bidrar til True/Slant, bygges opp som merkevare i en kombinasjon av journalistikk og sosial interaksjon. De skal være både frontfigurer, kontaktpersoner og diskusjonspartnere for leserne.

True/Slant ble lansert i betaversjon 7. juni, etter å ha vært i virksomhet på nettet siden mars. Tjenesten er finansiert av Forbes Media og Velocity Interactive Group/Best Buy.

Mange bidragsytere

Ifølge egeninformasjonen på True/Slant har nettstedet knyttet til seg over 100 erfarne og kunnskapsrike frilansjournalister siden starten, en rekke av dem med karrierer bak seg i kjente medier som CNN, New York Times, Financial Times, USA Today og The Boston Globe.

En viktig del av True/Slants forretningsidé er å anspore til journalistisk entreprenørskap. Skribentene skal etableres som individuelle merkevarenavn. Til gjengjeld tilbyr utgiverne å gi dem en andel av annonseinntektene.

Bidragsyterne kan alternativt velge å motta et mindre fast, månedlig beløp, eller intensivlønn basert på trafikken de trekker til nettstedet. De har også muligheten til å bli aksjonærer i True/Slant.

Lesersamfunn

Skribentene får sin egen side under True/Slants åpningsside. De oppfordres til å bygge opp personlige lesersamfunn gjennom sin journalistikk rundt det aktuelle nyhetsbildet og på den måten bidra til lønnsomhet for True/Slant. Tjenesten er ikke brukerbetalt og derfor avhengig av annonseinntekter.

Ifølge avtalen forplikter True/Slant-skribentene seg til å etablere et redaksjonelt forhold til brukerne, blant annet ved å skrive et visst antall svar til leserkommentarer. Journalistene modererer selv kommentarene som kommer inn til artiklene deres og framhever de mest interessante. True/Slant framhever på sin side de mest populære journalistene sine, og også de mest aktive.

Skriver og anbefaler

Journalistene skriver artikler om et bredt utvalg temaer, under devisen «News is more than what happens». De anbefaler og lenker til saker hos andre nettmedier og kommenterer og diskuterer med leserne sine. I mai var trafikken oppe i 260.000 besøkende. Det er nok et åpent spørsmål om det er stort nok lesermarked til å etablere en lignende tjeneste i Norge.

Grunnleggeren Lewis Dvorkin betegner True/Slant som en dynamisk nyhetstjeneste. Han har bakgrunn fra blant andre The New York Times, Newsweek og The Wall Street Journal og AOL. Ifølge Dvorkin er målsettingen å fungere som en bro mellom de tradisjonelle medienes verdier og standarder og nettets kraftfulle dynamikk.

– Vi har lært mye om hva digitale nyhetskonsumenter er opptatt av: Kunnskap og troverdighet, skriver Dvorkin i sin blogg på True/Slant.

Etisk problematisk?

Journalistene beholder retten til å skrive for andre medier og lenke til disse. De kan til og med inngå egne avtaler om reklamesalg på sin True/Slant-side. Denne miksen av journalistikk og reklame kan representere et etisk problem for nettstedet, skriver The Waal Street Journal i en omtale. Det samme kan være tilfellet med True/Slants publisistiske praksis, som innebærer at bidragsyternes redaksjonelle stoff ikke forhåndsredigeres.

I et annet kontroversielt grep tilbyr True/Slant sine annonsører hele nettsider der de kan publisere sine egne blogger og tiltrekke seg et fast publikum. Disse sidene får samme design som bidragene fra journalistene, men blir merket som annonser.

(Sist oppdatert: 09.06.2009 10:58)

Min amerikanske eks har snakket mye om dette: Han (som for øvrig har sin yrkesutøvelse innen politikken og ikke innen mediene) tror tradisjonell journalistikk dør i løpet av det nærmeste tiåret og at bloggosfæren vil overta de tradisjonelle mediers plass. De dyktige journalistene er pent nødt til å tilpasse seg, skal de fortsette å "make a living" innen journalistikken, sier manden. Jeg ser at USA er kommet lengre enn Norge i denne utviklingen, både bloggosfærisk og innen mediedød, men jeg stritter inderlig imot og håper helhjertet at han tar feil. Jeg mener det er et demokratisk problem dersom papirmediene (les: de tradisjonelle/uavhengige/jobber-på-sikt-type mediene) dør. Skal ALT annonsørstyres og klikk bestemme hva slags journalistikk man har råd til å gjøre, mister vi de store og viktige sakene av den typen det tar tid å jobbe ut. Et Watergate. Et hvilket som helst Skup-prosjekt. Alle de sakene som gjør pressen til den fjerde statsmakt og ikke til kun-en-underholdnings-leverandør. Klart, underholdning er viktig. Men blir underholdning alt som er igjen, lever vi plutselig i et underholdningsdiktatur uten reell ytrings- og pressefrihet. DET er LIVSFARLIG.

Svaret på ingressens spørsmål er ja, absolutt (men det ville selvsagt komme an på betingelsene). Det nye med True/Slant er systematisering og sammenføring av ting mange har holdt på med en god stund. Blogging er for meg både merkevarebygging og en integrert del av det journalistiske arbeidet. Kommunikasjon med "mitt" publikum inngår i dette. Om akkurat True/Slants modell vil lykkes, er vanskelig å si. Men det er i hvert fall oppmuntrende at man har fått venturefinansiering til et slikt prosjekt i dag.

Olav A. Øvrebø.


    Før internettet ble ­tidenes største allmenning, ble det ­offentlige ordskiftet redigert av journalister. Hvis man kom til orde i mediene, var det fordi en journalist ville det slik

    Frank Rossavik lurer på om ikke alt var litt bedre før. 


Ordbøker

Mediefolk

har siden juni jobbet i et vikariat som utgavesjef og journalist i Nationen. Kristoffersen har erfaring som journalist fra VG Nett, TV 2, samfunnsavdelingen i Dagbladet,...

er fast ansatt som reporter i TV 2 Nyhetenes innenriksavdeling fra 1. august. Robstad har jobbet i TV 2 siden 2011. Han har tidligere jobbet i NRK Dagsrevyen, TV Norge og...

slutter som redaksjonssjef i NRK Sport og starter i ny jobb som redaksjonssjef i MTG Sport til høsten. Molven skal være med på å være med og bidra til å videreutvikle...

slutter etter to år som sjefredaktør i Oppland Arbeiderblad. Hun går til ny jobb som kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping på Hamar. Sagstuen, som fortsetter i...

Bjørn Sletten

er konstituert som redaktør i lokalavisa Dølen frå 1. august. Sletten kjem frå stillinga som redaktør for bladet Folkemusikk.

er ansatt som kommunikasjonssjef i NRK. Hun vil rapportere til strategidirektør Annika Biørnstad og blir en del av ledergruppen i Strategidivisjonen. Ebeltoft-Skaugrud er...

ble leder for utenriksavdelingen i Dagsavisen 1. juni. Har jobbet som journalist i Dagsavisen siden 2005 og med utenriks siden 2010. Har journalistutdanning fra Høgskulen...

begynner i NTB fra 1. juli. Alstad skal etter planen bli en del av sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden 2005, og har fungert som prosjektleder for fotball...

begynner i NTB-sporten fra 1. juli. Eide skal etter planen gå inn i en 50% stilling i sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden 2012.

begynner i NTB-sporten fra 1. juli. Bjerkestrand skal etter planen gå direkte inn i sportsredaksjonen til NTB. Han har jobbet i ANB siden våren 2011.

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content