68.000 på Twitter

Montasje: Birgit Dannenberg

Men hele 1.156.000 nordmenn er på Facebook.

AV Martin Huseby Jensen [07.08.2009 09:08]

Våren 2007 eksploderte begrepet sosiale medier i norsk presse. Med Facebook ledende an fikk vi elektroniske venner. To år senere er iveren fortsatt sterk.

Forventet utflating

TNS Gallups InterBuss-undersøkelse viser at svært få har planer om å slette sin Facebook-profil. Faktisk viser det seg at 47 prosent av de spurte sier seg sikre på at de vil ha sin profil om et år, ytterligere 42 prosent er litt enig i påstanden.

Samtidig øker andelen som synes det er like moro med tjenesten nå, som da de registrerte seg for første gang. Over 60 prosent av de spurte i InterBuss er helt eller litt enig i denne påstanden.

– At veksten fortsetter er fascinerende. Jeg hadde forventet at den hadde flatet ut tidligere ettersom den store hypen har roet seg. At de andre har flatet ut, men at det ikke skjer med Facebook, er ganske spennende, sier markedssjef for nye medier, Hans Martin Cramer, i TNS Gallup.

Daglig på Facebook

Samtidig faller også andelen brukere som er bekymret for misbruk av persondata. 55 prosent er helt eller litt enig i dette, noe som er en tilbakegang på sju prosent.

Facebook er langt på vei det mest populære av de sosiale mediene, hver femte av de spurte (18 prosent) forklarer at de er innom flere ganger om dagen, i tillegg kommer ytterligere 16 prosent som forteller de er innom daglig.

Innovasjon

Forretningsutvikler på det digitale området i Vizeum, Christian Fure, mener det er innovasjon som har gjort at brukerne er så engasjerte på Facebook. Fure viser til blant annet bildetjenesten i nettsamfunnet, som han forteller er blitt større en Yahoo-eide Flickr i Norge.

I tillegg mener han at de mange applikasjonene Facebook har løfter interessen. Spesielt de som er laget for iPhone.

Det faktum at Facebook sin chat-funksjon tar andeler fra, eller overlapper, Microsoft sin MSN Messenger gjør at Facebook-brukeren tilbringer mer tid på all type kommunikasjon på et nettverk. Fure mener at Facebook begynner å bli en fullkommen kommunikasjonsplattform.

Redigere

– Det mangler egentlig bare en samtale- eller sms-tjeneste som fortsatt er og forblir viktig i vår kommunikasjonshverdag. Så det blir samlingspunkt over alle relasjonene man har ute i store deler av det sosiale medielandskapet. I tillegg har man fått mulighet til å sile ut informasjonen du mottar. Du kan sile ut hva du selv og dine venner skal se. Du kan i større grad enn før rett og slett redigere hvordan du skal se ut overfor andre, sier Fure.

Nettopp dette tror han også er årsaken til tilbakegangen av folk som frykter misbruk av persondata.

Eksplosjon

Twitter er årets store blant sosiale medier. Nettsamfunnet øker med 400 prosent med månedlig dekning, men er likevel veldig lite. Bare seks prosent besøker Twitter månedlig eller oftere.

– Den overrasket, vi har målt den en stund, og det er interessant at den øker nå, sier Cramer.

Tilsvarende tall for Facebook er 53 prosent. TNS Gallup skriver i sin rapport at Twitter ikke vil bli like stort i Norge som Facebook. Twitter har 68.000 daglige brukere i andre kvartal, til sammenligning har Facebook 1.156.000 daglige brukere.

– Det handler om at det har en helt annen funksjon. Det er et mye mer profesjonelt medium, slik jeg opplever det. Man bruker det til jobb eller dypere interesse, mens Facebook er mer for å holde orden på venner, sier Cramer.

Rapporten slår samtidig fast at over halvparten av den norske befolkning har vært, eller er, på Facebook.

Journalister

Fure stiller seg overraskende over brukertallene til Twitter som TNS Gallup presenterer. De trodde han var lavere og forteller at antall brukere ble anslått til å være rundt 25.000 i april/mai uten at Twitter stilte med tall selv.

Om enn ikke Twitter overlever, så tror Fure at mikroblogging vil det. Og at Twitter har vokst såpass, er han ikke spesielt overrasket over.

– Det er i stor grad journalisters skyld at Twitter har eksplodert. Det er en fantastisk god kildekanal. Jeg tror at Twitter kommer til å bli stort, men det er veldig lett å kopiere. Så hvilke av mikrobloggtjenestene som overlever er usikkert, men at fenomenet mikroblogging er viktig, er det ingen tvil om.

TNS Gallup opererer med at 1 prosent av internettbefolkningen tilsvarer rundt 34.000 mennesker.

Følg Martin Huseby Jensen på Twitter.

(Sist oppdatert: 07.08.2009 15:08)

Jeg mikroblogget lenge før Twitter kom. Kjedelig å lese lange blogger. Bruker Facebook til å legge ut daglige feriebilder og denslags med Java-applikasjon som laster opp hele mappa i en sending.

Vi må ta godt vare på kultfigurene på Twitter :)

Ha en fin dag!
Vennlig hilsen Nisselue



Ordbøker


Mediefolk

er ansatt som reporter i NRK Kulturnytt. Han er utdannet journalist og filmviter og har tidligere jobbet som reporter, nyhetsanker og programleder i Kanal24 og Radio Norge...

begynte 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Helseforetakenes Innkjøpsservice AS (HINAS). Hun kommer fra NRK Finnmark, der hun de siste fem årene har arbeidet som...

er ansatt som ny regiondirektør i Amedia region Buskerud og administrerende direktør i Drammens Tidende. Schultz har vært konstituert i stillingen siden 3. mars 2014. Hun...

er ansatt som redaktør i Manifest Tidsskrift med kultur og vitenskap som hovedområde. Hun er utdannet litteraturviter, har jobbet i Dagens Næringsliv og Klassekampen og...

er ansatt som redaktør i Manifest Tidsskrift med politikk som hovedområde. Hun er utdannet journalist og historiker og har jobbet i NRK, avisa Klassekampen og Manifest...

ble fast ansatt som redaktør for Ingeniørnytt 26. august. Han har en bachelorgrad i journalistikk fra Høgskulen i Volda og har tidligere jobbet som frilanser for Budstikka...

er tilbake som nyhetsreporter i NRK Østlandssendingen etter femten år. Hun har i mellomtiden vært ti år i Dagsnytt, og fire år i info.avdelingen som vaktsjef/journalist....

er fast ansatt som kommentator i Nationen. Han har tidligere vikariert i ulike lengre mellomledervikariater i Nationen, samt vært EU-journalist og debattansvarlig. Før det...

begynner 1. september som kommunikasjonsrådgiver i Consilio. Hun kommer fra stillingen som journalist i Tønsbergs Blad. Haldorsen er utdannet adjunkt med mediefag og har...

er ansatt som redaktør i Kristelig Pressekontor (KPK). Plementas har utdanning i radio- og fjernsynsjournalistikk fra Mediehøgskolen Gimlekollen. Han har også RLE-...

Siste kommentarer

Nyhetsbrev

Få varsel om viktige nyheter!

Syndicate content